Kuljetusyrittäjä ei innostu superrekoista
Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry. toppuuttelee liikenneministeriön ja teollisuuden intoa suurentaa puukuljetusten maksimipainoja.
”Jos muutoksia tehdään, ne on tehtävä vaiheittain, hyvin pitkällä siirtymäajalla”, sanoo toiminnanjohtaja Kari Palojärvi.
Palojärveä kismittää erityisesti Metsähallituksen tapa tiedottaa, kuin Ruotsissa olisi käytössä suuremmat painot kuin Suomessa. ”Ei ole. Meillä ja siellä on sama 60 tonnin maksimipaino. Kokeilut ovat asia erikseen.”
Ruotsissa kokeillaan suurempia maksimipainoja muutamalla autolla. Kun muistaa, että maassa on kaksi suurta kuorma-autojen valmistajaa, niin kokeilut ymmärtää hyvin.
Palojärvi muistuttaa, että kaluston mitat uusittiin viimeksi parikymmentä vuotta sitten. Kaluston määrän tasapainottaminen kesti tänne saakka. Vuoden 2007 alussa ajoneuvoja kavennettiin. Uusia samanlaisia investointipakkoja ei haluta.
Liikenne- ja viestintäministeriössä on esitetty ajatus nostaa raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen kokonaispainoja 60 tonnista 68:een tai 76 tonniin. Metsähallituksessa on puhuttu jopa 90 tonnin yhdistelmistä puukuljetuksissa eräillä Lapin tieosuuksilla. Ne korvaisivat siellä puuttuvaa rautatietä.
Kun akselipainoja ei ilmeisesti aiota korottaa, vaihtoehdoksi tulisi yhden tai kahden akselin lisääminen. Palojärvi laskee sen maksavan noin 10 000 euroa akselilta.
Vaikka rahaakin löytyisi, ei löydy kapasiteettia asentamaan akseleita. ”Meillä on pelkästään puukuljetuksissa 1 500 ajoneuvoyhdistelmää.”
Sen vuoksi uudistuksessa, jos sellainen halutaan tehdä, on edettävä hitaasti, esimerkiksi Lapista alkaen ja alue kerrallaan etelään edeten.
Jos kokonaispainoja korotetaan, pitää huolehtia siitä, että tiet kestävät sen. Raskaampiin ajoneuvoihin olisi pitänyt oikeastaan varautua jo aikaisemmin, sillä esimerkiksi siltojen kunto on huono. Muun muassa Kaukosen sillalla on 50 tonnin painorajoitus.
Vielä suurempi kysymys on yksityisteiden kunnostaminen suurempia painoja kestäviksi. Palojärvi muistuttaa, että yksityisteitä on 360 000 kilometriä.
JOUKO RÖNKKÖ
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
