Suomen bussiliikenne menee kokonaan uusiksi
Ensi kuussa kolmisensataa bussivuoroa loppuu, uusia reittejä avautuu kilpailulle ja hintoja muutetaan. EU-asetus pisti Suomen bussiliikenteen uusiksi.
Rajuimmat lakkautukset osuvat Itä-Suomeen. Pohjois-Savon, Etelä-Savon ja Pohjois-Karjalan elykeskusten alueilla loppuu noin 200 vuoroa. Ajamatta jää vuodessa 2,2 miljoonaa kilometriä.
Kaakkois-Suomessa loppuu useita kymmeniä maaseudun vuoroja, karkean arvion mukaan noin 70. Muualla Suomessa vähennykset ovat maltillisempia ja puhutaan yksittäisistä vuoroista.
Joukkoliikenteen uudistus on merkittävin vuosikymmeniin. Uusi laki asettaa ehtoja kilpailutukselle ja suitsii markkinalähtöisen liikenteen tukemista verorahoin.
Linja-autoliikenteen toimitusjohtajan Mika Mäkilän mukaan liika byrokratia ja vähäiset määrärahat tekevät liikenteen järjestämisestä hankalaa ja sekavaa. Etenkin maaseudulla on vaikeuksia.
”Nyt eletään kesäkuun alkua, eikä tiedetä, tuleeko linja-auto elokuussa”, Mäkilä ihmettelee.
”Hölmöimmillään se on sitä, että reitillä saattaa olla kolme erilaista vuoroa – siirtymäkauden liikennettä, markkinalähtöistä ja täysin valtion järjestämää – ja näissä liput eivät kelpaa keskenään. Aamulla ei välttämättä tiedä, pääseekö iltapäivävuorolla takaisin samalla lipulla.”
Liikenne- ja viestintäministeriön päällikkö Tero Jokilehto huomauttaa, ettei tilanne ole valtakunnallisesti synkkä. Osassa alueita hinnat putoavat ja palvelu paranee. Alueen maaseutumaisuus tai kaupunkimaisuus ei ole hänen mukaansa ratkaiseva tekijä.
”Eri alueilla muutokset ovat todella eri tyyppisiä.”
Mäkilä kuitenkin arvioi, että ongelmia ei juuri ole isoissa kaupungeissa, joissa lipputulot mahdollistavat liikenteen.
”Huolestuttavaa on, että kaupunkiseutujen ulkopuolelle ei ole saatu järkevää hallinnollista mallia, jolla rakennettaisiin toimiva joukkoliikenne.”
Liikenne- ja viestintäministeriössä toimivaa järjestelmää puuhataan kiireellä. Käynnissä on henkilöliikenteen kokonaisuudistus, jossa etsitään EU-tason sääntelyyn ratkaisuja. Niitä ei vielä ole, vaikka bussiliikenne mullistuu kuun vaihteessa.
”Liian paljon tapahtuu yhtä aikaa”, Jokilehto kommentoi.
Joukkoliikenteen järjestämiseen vaikuttaa hänen mukaansa myös muu lainsäädäntö, kuten uudet sote-alueet.
Elykeskuksissa valitellaan määrärahojen niukkuutta. EU-asetus ei ole suurin ongelma, vaan hiljaisia vuoroja on jouduttu karsimaan jo vuosia.
”Lakkautukset eivät välttämättä johdu muutoksesta, vaan siitä, että määrärahat ovat supistuneet”, joukkoliikenneasiantuntija Pertti Postinen Varsinais-Suomen ely-keskuksesta toteaa.
Postisen mukaan maaseutuliikenteeseen pitää kehittää jotain uutta, kuten kutsuliikennettä.
”Jos koululaisten lisäksi ei liiku juurikaan ketään muuta, bussiliikenteeseen perustuva järjestelmä on pikkaisen vanhanaikainen.”
EMILIA LAVONEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
