Prismat nostavat kukat tyrkylle
Kauppapuutarhaliitto ja S-ryhmä kannustavat yhdessä suomalaisia ostamaan kukkia. Tavoitteena on myynnin tuplaaminen.Kaikissa Suomen Prismoissa tänään käynnistynyt Kuukauden kukat -kampanja tekee sesongin suosituimpien kukkien ostamisesta helppoa. Tavoitteena on tuoda nostetta erityisesti kotimaisten kukkien kysyntään ja vähintään kaksinkertaistaa niiden myynti S-ryhmän marketeissa.
"Kotimainen koristekasvien viljely on ollut pitkään hiipuva toimiala. Suurimmat murrokset nähtiin kukkatuonnin vapautumisen myötä 1990-luvun puolivälissä. Kotimainen leikkokukkien tuotanto loppui tuolloin lähes kokonaan ja alalta katosi satoja työpaikkoja", Kauppapuutarhaliitto ry:n toiminnanjohtaja Jyrki Jalkanen kertaa.
Tänä päivänä koristekasvien tuotanto työllistää Suomessa vajaan parintuhannen henkilötyövuoden verran. Valtaosa tuottajista on hyvin pieniä perheyrityksiä.
"Intoa ja halua tuotannon lisäämiseen ja kehittämiseen löytyy", Jalkanen kertoo.
Suomalaisten kukkaostokset painottuvat tällä hetkellä vahvasti neljään suureen sesonkiin: jouluun, pääsiäiseen, äitienpäivään ja koulujen päättymiseen.
"Kukkia ostetaan edelleen vain erityistapauksissa: juhlaan ja viemisiksi. Käytämme kukkiin alle 100 euroa vuodessa, se on selvästi alle eurooppalaisen keskiarvon", Jalkanen toteaa.
Kuukauden kukat -kampanja haluaa muuttaa totuttuja tapoja ja nostaa kukat arkisen kuluttamisen keskiöön.
"Haluamme lisätä suomalaisten kukkailoa. Kukista voi ja saa nauttia myös muulloin kuin juhlapäivinä", valikoimajohtaja Antti Oksa SOK:lta painottaa.
Kampanja nostaa joka kuukausi kaksi ajankohtaista kukkaa Prismojen parhaille myyntipaikoille. Helmikuussa paraatipaikalta löytyvät tulppaani ja kevätesikko. Molemmat on viljelty Suomessa.
"Teemme kauden kukkien ostamisesta helppoa ja samalla tarjoamme vinkkejä erilaisten kasvien oikeaoppiseen hoitoon. Kotimaisten kukkien osalta hoito-ohjeet ovat Kauppapuutarhaliiton käsialaa", Oksa kertoo.
Vaikka Kuukauden kukat eivät joka kuukausi saatavuussyistä olekaan kotimaista tuotantoa, tervehtii Kauppapuutarhaliitto uutta konseptia ilolla.
"Suomi tarvitsee lisää työtä. Kukkatuotannolla on Suomessa pitkät perinteet. Jos saamme yhdessä lisättyä kotimaisen kukkatuotannon elinmahdollisuuksia tuomalla samalla iloa ja väriä suomalaisten arkeen, on tässä vain voittajia", Jalkanen summaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

