Petteri Orpo haluaa ratkaista tieongelmat yhtiömalleilla: "Toteutetut hankkeet edistävät kilpailukykyämme ja alueiden elinvoimaa"
Valtiovarainministeri kirjoittaa aiheesta MT:n kolumnissaan.Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) kirjoittaa kolumnissaan, että väylien suhteen Suomella on aikamoinen ongelma ratkaistavana.
"Tiestössä on noin kolme miljardia korjausvelkaa, ja perustienpitoa pitäisi rahoittaa miljardilla, jottei tulisi lisää korjausvelkaa. Lisäksi jokaisella maakunnalla on tärkeät kehittämishankkeensa."
Kaikkia hankkeita ei voida rahoittaa valtion budjetista, Orpo painottaa. Maltillisimpienkin arvioiden mukaan liikenneverkon rahoitukseen, mukaan lukien investoinnit ja perusväylänpito, tarvitaan useita kymmeniä miljardeja jo vuoteen 2030 mennessä.
"Valtion vuotuinen budjetti on noin 55 miljardia, joten kaikkia liikenneverkon tarpeita ei saada sitä kautta katettua, ainakaan kovin nopeasti. Pyysin valtiovarainministeriön virkakuntaa ja muita asiantuntijoita arvioimaan, mitkä voisivat olla vaihtoehtoisia tapoja rahoittaa isoja infrahankkeita suoran budjettirahoituksen lisäksi."
"Pari päivää ennen joulua asiantuntijat luovuttivat minulle arvionsa. Johtopäätös oli, että valtio, kunnat ja muut kiinnostuneet voisivat perustaa yhdessä hankeyhtiöitä, joissa ne yhdessä kantaisivat vastuun rahoituksesta ja liikenneväylän rakentamisesta."
Hankeyhtiömallissa hyötyjät voivat osallistua liikennehankkeen kustannuksiin veronmaksajien lisäksi, Orpo kuvailee. Hänen mielestään. hankeyhtiömallilla suunnitellut ja toteutetut hankkeet edistävät kilpailukykyämme, alueiden elinvoimaa ja liikenneinfran kehittämistä ympäristön ja ilmaston kannalta kestävällä tavalla.
Lue koko kolumni:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

