Kullantuotannon vastuullisuutta halutaan käyttää markkinoinnissa
Tulevaisuudessa Ilomantsin Pampalon kultakaivoksen kullantuotannolle saatetaan hakea sertifikaattia, joka kertoo kaivoksen kultarikasteen olevan vastuullisesti tuotettua.”Tarkastelemme parhaillaan vaihtoehtoja, miten tällainen määrittely olisi järkevintä toteuttaa. Muutamat koruvalmistajat ovat jo esimerkiksi sitoutunut kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti tuotettujen kultakorujen tekemiseen ja myymiseen”, kertoo kaivosyhtiö Endomines Oy:n toimitusjohtaja Markus Ekberg .
Yhdysvalloissa muun muassa koruvalmistajat Cartier ja Tiffany ovat sitoutuneet No Dirty Gold -nimiseen kampanjaan.
No Dirty Gold on kansainvälisen EarthWorksAction-kansalaisjärjestön kampanja, jonka tavoitteena on levittää tietoutta kullankaivuuseen liittyvistä ympäristöhaitoista. Kultakorujen vähittäismyyjät ja valmistajat halutaan saada sitoutumaan vain kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti tuotettujen kultakorujen myyntiin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

