Laaksonen: Valion kasvukiihtyy naapurimaissa
Suomalaisten ostovoiman heikkeneminen on hidastanut Valion arvokkaimpien maitojalosteiden ja luomun kulutuksen kasvua merkittävästi.
Naapurimaista ostovoimaa onneksi löytyy.
”Ruotsissa myyty maitolitra on nyt tuottavampi kuin Suomessa myyty”, Valion toimitusjohtaja Pekka Laaksonen sanoo.
Venäjällä Valion myyntiosuudet kasvavat kaksinumeroisella prosentilla vuosittain. Viennin kannattavuutta parantaa kulutuksen painottuminen entistä kalliimpiin tuotteisiin.
Halvan voin sijaan venäläiset haluavat nyt laadukkaita juustoja ja tuoretuotteita.
Laaksonen ennustaa, että itänaapurin osuus Valion myynnistä ohittaa jonain päivänä Suomen.
Viime kädessä maidon tuottajahinnan ratkaisee, minkälaiseen hintaan Valio saa tuotteitaan myytyä.
Ennustettu rehujen kallistuminen ei siis välttämättä näy suoraan maitotilityksissä.
”Hinta on aina seuraus kysynnän ja tarjonnan tasapainosta. Valion tuottajat voivat kuitenkin olla varmoja että markkinoilta otetaan jokainen sentti, mikä sieltä saadaan.”
Sivu 5
Tuottaja-
hinta on aina seuraus kysynnän
ja tarjonnan
tasapainosta.«
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
