EU taipui − henkilöautoille kallis ja tehoton Euro 7- päästönormi haudataan
Entistä tiukemman normiston vaatima tekniikka olisi iskenyt etenkin pienten ja vähäpäästöisten autojen valmistukseen.
EU ei aio kiristää uusien henkilöautojen päästörajoja ennen vuotta 2035, jolloin uusien autojen pitää olla päästöttömiä. Kuva: Carolina HusuKomissio luopuu pakokaasupäästöjä kiristävästä Euro 7 -normistosta henkilö- ja pakettiautojen osalta. Uusi normisto olisi muuttanut etenkin pienimpien ja vähäpäästöisimpien autojen valmistamisen kannattamattomaksi.
EU:n ministerikokouksen päätöksen mukaan nykyinen Euro 6 -normisto pysyy voimassa vuoteen 2035 asti. Sen jälkeen EU:n alueella saa myydä vain päästöttömiä uusia autoja.
Päästörajojen kiristämistä vastustivat etenkin pieniin autoihin keskittyneet autonvalmistajat. Heidän mukaansa muutosten vaikutukset päästöihin olisivat olleet mitättömiä, mutta niiden toteuttaminen olisi ollut hyvin kallista.
Se olisi tipauttanut etenkin halvimmat ja vähäpäästöisimmät mallit pois tuotannosta. Niin on jo osin käynyt, kun autonvalmistajat ovat ennakoineet päätöstä.
Uuteen normiin siirtymisen vaatima panostus olisi ollut pois myös sähköisen liikenteen kehittämisestä.
Tuore päätös koskee henkilö- ja pakettiautoja. Niiden sijaan bussien ja raskaan liikenteen päästövaatimuksia kiristetään Euro 7:n mukaisesti.
Lisäksi EU asettaa alkupeärisen ajatuksen mukaisesti jarru- ja rengaspäästöihin rajoja.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





