Lulu Ranne vakuuttaa bensan hinnan laskevan reippaasti: ”Päästöjä vähennetään, kun kansalaisilla on siihen varaa”
Suomen ilmastotavoitteiden romuttumisesta liikenneministeri ei ole huolissaan. Hän uskoo teknologian pelastavan tilanteen.
Lulu Ranteen mukaan hallituksen toimet alentavat polttoaineiden hintoja jopa yli 30 senttiä verrattuna nykylainsäädäntöön. ”Jakeluvelvoite ei nouse ensi vuonna lainkaan ja jatkossakin maltillisesti. Hinnannousu kompensoidaan kuluttajille.” Kuva: Jarkko SirkiäLiikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) sanoo, että energia- ja ilmastopolitiikka ei saa nostaa arjen kustannuksia, eikä heikentää elinkeinoelämän kilpailuedellytyksiä.
”Päästöjä vähennetään siihen tahtiin, kun kansalaisilla ja yrityksillä on siihen varaa. Sen pitää riittää.”
Ranteen mukaan hallitus vahvistaa ostovoimaa laskemalla suhteessa eniten pieni- ja keskituloisten verotusta sekä polttoaineveroa.
Suomen ilmastotavoitteiden romuttumisesta ministeri ei ole huolissaan.
Hänen mielestään ratkaisevaa vuosien 2021–2030 velvoitteiden kannalta on kumulatiivinen päästökehitys. Viime vuosina Suomi on alittanut päästökiintiönsä ja alitus näyttää jatkuvan.
”Arvio perustuu valtiovarainministeriön liikennepolttoaineiden veropohjan toteutuneeseen ja ennustettuun kehitykseen sekä oletukseen, että muut kuin liikenteen päästöt laskevat vuoteen 2025 mennessä.”
Ranteen mukaan hallitus luottaa siihen, että päästöt vähenevät, kun teknologia kehittyy.
”Pikkuhiljaa on päästävä tilanteeseen, jossa kaikilla on varaa vähäpäästöisiin autoihin.”
”Tavallisilla suomalaisilla ei ole nyt varaa ostaa uusia vähäpäästöisiä autoja, eikä siihen olisi varaa varsinkaan, jos välttämätön ajaminen nykyisellä autokannalla tehtäisiin vielä kalliimmaksi.”
Hän kertoo, ettei lähitulevaisuudessa ole luvassa tukia autonostoon, eikä kotitalouksien kannata myöskään ottaa autonostoa varten velkaa.
”Sen sijaan on pikkuhiljaa päästävä tilanteeseen, jossa kaikilla on varaa vähäpäästöisiin autoihin.”
”Teemme joka saralla parhaamme, että autoilun hinta ei nousisi.”
Petteri Orpon (kok.) hallitus on alentamassa polttoaineiden valmisteveroa noin 160 miljoonalla eurolla vuoden 2024 alussa. Lisäksi polttoaineverotuksen CO2-komponenttia on tarkoitus alentaa 100 miljoonalla eurolla.
Kohdistamalla polttoaineverotuksen veronalennus hiilidioksidiveroon pyritään varmistamaan, että polttoaineverotuksen ohjaava vaikutus säilyy biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen kasvaessa.
Ranne huomauttaa, että EU:ssa on suunnitteilla päällekkäistä hintaohjausta päästöille muun muassa EU:n 55-paketin tieliikenteelle kaavaillun jakelijoiden päästökaupan kautta.
”Teemme joka saralla parhaamme, että autoilun hinta ei nousisi.”
”Pumpulle voisi mielellään laittaa laput, joissa lukee, mikä hinta olisi Marinin hallituksen linjalla.”
Ranne vakuuttaa, että nykyhallituksen toimien yhteisvaikutus alentaa polttoaineiden hintoja jopa yli 30 senttiä litralta verrattuna edellisen hallituksen lainsäädäntöön.
”Mikäli edellisen hallituksen aikaista lainsäädäntöä ei muutettaisi, nousisi jakeluvelvoite vuoden 2024 alusta nykyisestä 13,5 prosentista 28 prosenttiin ja se nostaisi polttoaineen pumppuhintaa jopa 26 senttiä litralta.”
Ranne viittaa valtiovarainministeriön arvioon, jonka mukaan bensiinin pumppuhinta alenee hallituksen toimin vuonna 2024 noin 4,4 senttiä litralta ja dieselin pumppuhinta noin 4,9 senttiä litralta. Valmisteveron alennus olisi bensiinille ja sitä korvaaville tuotteille keskimäärin 3,5 senttiä litralta ja dieselille ja sitä korvaaville polttoaineille keskimäärin 4 senttiä litralta.
”Pumpulle voisi mielellään laittaa laput, joissa lukee, mikä hinta olisi Marinin hallituksen linjalla ja mikä se on ensi vuoden alusta nykyhallituksen päätöksillä”, Ranne pohtii.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






