
Ladattava hybridi-Mersu kulkee sähköllä yli 100 kilometriä
Auton toimintojen puheohjausta on kehitetty keskustelevampaan suuntaan.
Mercedeksen C-sarjan ladattavat hybridit kulkevat sähköllä yli 100 kilometriä. Kuva: Jarmo PalokallioUusi C-sarjan Mercedes-Benz tarjoaa varteenotettavan vaihtoehdon luokkaa suuremmille premium-autoille. Sen ladattava versio kulkee sähköllä parhaimmillaan yli 100 kilometriä.
Mercedes pisti C-sarjansa uusiksi viime vuonna. Kyseessä on valmistajan syömähammas. Vuodesta 1982 lähtien C-sarjan Mersuja on valmistettu 10,5 miljoonaa kappaletta.
Menestyksen voi odottaa jatkuvan, sillä lopputulos on onnistunut.
Viidennen sukupolven C Mersujen muotoilu on virtaviivaista, mutta silti selkeästi erottuvaa. Ilmanvastus on mallattu matalaksi tuulitunnelissa, mikä on hionut auton korkeudesta sentin pois.
C-sarjan farmarin pituus on kasvanut 4,75 metriin. Auton kontti vetää 490 litraa. Kuva: Jarmo PalokallioPituutta ja leveyttä autoon on sen sijaan tullut lisää. Mallin konttiperäinen versio on pidentynyt 6,5 ja farmari 4,9 senttiä. Etenkin takamatkustajilla on nyt aiempaa lokosammat oltavat.
Auton alusta on pistetty kokonaan uusiksi ja tekniikka päivitetty tähän päivään. Koska päivän sana on sähkö, konehuoneen puolella vaihtoehdoiksi nousevat lataushybridit.
Koeajoon valikoituneen ladattavan C 300e:n tekniikka toimii hienosti. Polttomoottori ja sähkö pelittävät saumatta yhteen ajotilanteiden ja kuskin valintojen mukaan.
Lataushybridien akun koko on 24,5 kilowattituntia. Se riittää virallisen mittaustavan mukaisesti yli 100 kilometrin toimintamatkaan.
Koeajon lähtötilanteessa auton akun lataus oli 83 prosentissa. Moottoritiepainotteisessa ajossa sähköä riitti noin 70 kilometrille, mikä kertoo ajonopeuden merkityksestä.
Koeajolenkin pituudeksi tuli 350 kilometriä ja sillä auton kulutus jäi 5,6 litraan sadalla.
Hallintalaitteissa ratin ympärillä on säilytetty tietty mersumaisuus, mutta suurin osa toimintojen ohjauksesta on siirtynyt digiaikaan. Niitä hallitaan kojelaudan keskellä olevan kosketusnäytön kautta.
Sen käytön opetteluun kannattaa varata aikaa. Vähän yllättäen penkin ja lämmityksen säädöt löytyvät kuitenkin ovesta.
Osaa toimintoja voi ohjata puheella. ”Hey Mercedes" -tervehdyksellä käynnistyvä puheavustin on aiempaa auliimpi käymään keskusteluja. Se tunnistaa matkustajat äänestä.
Koeajon aluksi maahantuojan edustaja napsautti auton säädöistä kaistavahdin pois päältä, mikä tekee autosta mukavamman ajettavan. Mercedeksen kaistavahti on varsin äkkiväärä.
Koeajossa Mercedes sopi heti käteen. Se oli mukava ajettava sekä kaupungissa että pitemmillä matkoilla. Voimaa ja kiihtyvyyttä moottorista löytyi riittävästi myös ripeämpään menoon.
Kaksilitraisesta bensaturbosta irtoaa 150 kilowattia tehoa. Sähkömoottorien kanssa auton yhteisteho nousee 230 kilowattiin.
Nollasta sataan C 300e singahtaa vähän reilussa kuudessa sekunnissa.
Laadusta kertoo auton hiljaisuus. Rengasmelu pysyi aisoissa heikoillakin pinnoilla.
Vaikka uusi tekniikka helpottaa ajamista ja lisää turvallisuutta, se voi myös yllättää. Tällä kertaa Mersun vakionopeudensäädin havaitsi moottoritien ulosmenoliittymän 80 kilometrin nopeusrajoituksen ja alkoi jarruttaa varsinaisella moottoritiellä jatkavan auton nopeutta sen mukaiseksi.
Se yllätti sekä kuskin että takaa tulevat.
Myös ratissa olevien liukuhipaisu -ohjainten käytössä lopputulos ei aina ollut toivottu. Ei ainakaan ensimmäisellä yrittämällä.
Auton vetokyky on 1800 kiloa. Farmarin konttiin mahtuu 490 litraa. Ilmajousitus ja tasonsäätö taka-akselilla kuuluvat auton vakiovarusteisiin.
Lisävarustelistalta autoon voi ruksata esimerkiksi nelipöyräohjauksen.
Uuden Mercedes C sedanin hinnat alkavat noin 49 000 eurosta, jolla saa 180A kevythybridin. Farmarin hinnat alkavat noin 51 000 eurosta ja ladattavan 300e:n hinnat 60 400 eurosta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








