
Näin vältät auto-ongelmat pakkasilla − erityisesti akun ikään on kiinnitettävä huomiota
Usein matka keskeytyy tai jää tekemättä akun hyydyttyä.Ennätyspakkaset ovat pistäneet autot koville. Se on pitänyt hinausautot kiireisinä ja myös autohuollot ovat ruuhkautuneet.
“Yhteydenottomäärät asiakkailta niin puhelimitse kuin muilla tavoin ovat kasvaneet hurjasti. Myös paikan päällä käyvien asiakkaiden määrä on lisääntynyt reilusti”, kertoo K-Auton huoltopäällikkö Santeri Räty Herttoniemen toimipisteestä.
Myös Autoliiton tiepalvelulla on pitänyt kiirettä. Autoliiton mukaan suuri osa pakkasongelmista liittyy käynnistysakkuun. Se koskee sekä polttomoottorilla että sähköllä toimivia autoja.
Rätyn mukaan 12 voltin akun lisäksi pakkasongelmia on aiheutunut erilaisista ajoavustimista, jotka ovat lakanneet toimimasta. Myös auton ovien ja luukkujen jäätymiset ovat vaikeuttaneet autoilua.
Auton akkuongelmat tulevat yleensä yllätyksenä. Normaalilla talvikelillä toimivan akun virta ei ehkä riitäkään kovilla pakkasilla.
Akku myös ottaa virtaa vastaan huonosti kylmänä.
Akkuongelmia voi ennaltaehkäistä vaihtamalla akun uuteen tai käyttämällä autossa ylläpitolaturia. Myös akunlämmitin on varteenotettava hankinta, jos autolla on pakko ajaa pakkasilla.
”Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että yli viisi vuotta vanha akku olisi syytä vaihtaa uuteen”, Räty sanoo.
Kylmillä ilmoilla auton kojetauluun voi ilmestyä vikailmoitus myös rengaspaineista. Kovilla pakkasilla renkaisiin kannattaa lisätä ilmaa, sillä pakkanen laskee rengaspainetta.
Lämmitysjärjestelmän alkukuormaa ja samalla ajomukavuutta voi lisätä merkittävästi esilämmityksellä. Siksi se kannattaa tehdä lämmitysjärjestelmän tyypistä huolimatta.
Polttomoottoriautoissa kova pakkanen jähmettää myös moottoriöljyjä. Esilämmitys säästää moottoria.
Sähköautoissa akun esilämmitys jouduttaa latausta. Kylmällä akulla latausteho jää totuttua alhaisemmaksi.
Kovat pakkaset koettelevat perinteisesti eniten dieselautoja, joissa polttoaine voi jäätyä.
Talvidieselin ja arktisen dieselin käyttö on tietysti ehdoton juttu, mutta oikean polttoaineen lisäksi dieselauton maski kannattaa suojata. Siinä kannattaa käyttää valmistajan omia paneeleita, jotka eivät peitä keulan antureita.
Rätyn mukaan lukkojen ja ovien kanssa ongelmia voi tulla sekä avaamisessa että sulkemisessa. Lukkoihin auttaa lukkosula. Tiivisteihin hän suosittaa silikonia.
Varmuuden vuoksi lämpimiä vaatteita kannattaa varata mukaan riittävästi lyhyillekin matkoille. Kylmillä keleillä pulassa on luultavasti muitakin, joten apua voi joutua odottamaan tavallista pidempään.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








