
Tesla lyö pöytään rumia lukuja, mutta sillä on vielä valtti hihassa
Paljon riippuu siitä, löytävätkö ostajat uudistuneen Y-mallin.Teslan myynti on romahtanut Euroopassa tänä keväänä. Jatko on paljolti kiinni siitä, onnistuuko uudistunut Tesla Y Juniper -malli valtaamaan menetettyjä markkinaosuuksia takaisin.
Toimitusjohtaja Elon Muskin poliittiset kannanotot ja äkkiväärät toimet Donald Trumpin hallinnossa eivät ole tilannetta helpottaneet. Toisaalta myynnin sakkaamisessa kyse voi olla myös Teslan Y-mallin uudistumisesta.
Asiakkaat ovat jääneet odottamaan uudistetun mallin markkinoille tuloa.
Uutta Y-mallia alkaa saapua maahan alkukesästä.
Niin tai näin, Teslan alkuvuoden luvut ovat suorastaan rumia. Ruotsissa Teslan pudotus syveni huhtikuussa yli 80 prosenttiin.
Suomessa Teslan ensirekisteröinneistä putosi lähes puolet pois tammi-toukokuussa. Samalla Teslan Y-malli putosi kauaksi kärkikahinoista. Siitä huolimatta se piti takanaan jopa perinteiset Volkswagen Golfit ja Škoda Octaviat.
Uutta Y-mallia alkaa saapua maahan alkukesästä. Luultavaa on, että se kääntää Teslan ainakin hetkellisesti nousuun. Sitä ennakoi käytettyjen Teslojen suhteellisen vahvana jatkunut tuonti ja kysyntä.
Käytettyjä Tesloja on tuotu Suomeen niin paljon, että se on pakottanut miettimään Teslan huollon mitoituksia uusiksi.
Millainen uudistunut Y-malli sitten on? Ulkoa uutuus erottuu umpinaisella ja viiruvaloisella keulalla. Myös takana valot on pistetty uusiksi.
Jos Tesla ei ole tuttu, niin ihmetystä riittää auton sisällä. Fyysisen avaimen virkaa toimittaa muovikortti, joka oikeisiin paikkoihin tökättynä avaa ovet ja käynnistää auton.
Kojelauta on putsattu kaikista kytkimistä. Toiminnat on keskitetty keskellä olevaan kosketusnäyttöön. Jopa auton vaihteet eli ajosuunnan valitsin on siirretty kosketusnäyttöön.
Ratkaisu on moderni, mutta suunnittelun lähtökohtana ei välttämättä ole ollut helppo käytettävyys. Pikemminkin kytkinten poiston taustalla lienee säästöjen hakeminen.
Ja tietenkin visuaalisuus. Ohjaamon puhtaat skandinaaviset linjat tekevät vaikutuksen.
Liikkeelle lähdettäessä katse hakee hetken mittaristoa, mutta sitä ei tietenkään kojelaudasta löydy.
Liikkeelle lähdettäessä katse hakee hetken mittaristoa, mutta sitä ei tietenkään kojelaudasta löydy. Nopeutta ja muita tarvittavia tietoja joutuu vilkuilla keskinäytön suunnasta.
Ainut myönnytys perinteiselle käyttömukavuudelle on ratin yhteydessä oleva vilkkuviiksi.
Sisustassa uutta on sähköllä säätyvät ja kaatuvat takapenkit. Ne ovat kätevät käytössä.
Uudistuneen Tesla Y:n voi valita joko taka- tai nelivetoisena. Takavetoisena auto singahtaa nollasta 100 kilometriin tunnissa 5,9 sekunnissa.
Auton kulutus jää noin 12 kilowattituntiin 100 kilometrillä, mikä takaa pitkästi yli 500 kilometrin kantaman.
Siinä alkaa olla jo posket lommolla.
Nelivedolla auto kiihtyy nollasta 100 kilometriin reilussa 4 sekunnissa. Siinä alkaa olla jo posket lommolla.
Lyhyen koeajon perusteella uuden Y-mallin ajettavuus on parantunut. Auton massa tuntuu edelleen, mutta sen kanssa pärjäsi hienosti mutkaisilla kyläteillä.
Myös äänieristystä on parannettu. Auto vaikutti varsin hiljaiselta ainakin näin kesäkeleillä.
WLTP-normin mukaista kantamaa nelivedolla on 586 kilometriä ja plussana vielä nopeat, 250 kilowatin lataukset.
Long Range version lähtöhinta on 54490 euroa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







