
Parhaan vastineen rahoille antava uutuusauto löytyy tästä joukosta
Kuudesta finalistista vain yhteen on saatavilla enää pelkkä bensamoottori.
Vuoden Auto -kisan voitosta kisaavat finaaliin ylsivät tänä vuonna Kia Niro, Mercedes-Benz EQE, Opel Astra, Renault Megane E-Tech Electric, Škoda Fabia ja Volkswagen ID. Buzz. Kuva: Jari KohonenVuoden Auto Suomessa -kisan finaaliin kisaavat tänä vuonna Mercedes-Benzin, Kian, Opelin, Renaultin, Škodan ja Volkswagenin uutuudet. Voittaja selviää joulukuun puolivälissä Tampereella järjestettävässä gaalassa.
Auto- ja liikennetoimittajat valitsevat Vuoden Auto Suomessa -kisan voittajan vuoden aikana esitellyistä uutuuksista. Tänä vuonna ehdokkaita oli 30. Niistä jo kolmannes oli sähköautoja.
Tuttuun tapaan uutusvalikoima kattoi laajan kirjon erilaisiin käyttötarpeisiin suunniteltuja autoja. Halvimmat ehdokkaat sai omakseen alle 20 000 eurolla. Toisaalta kalleimmat ehdokkaat maksoivat hyvällä varustelulla yli kymmenkertaisen summan.
Koeajojen jälkeen toimittajat nostivat finaaliin kuusi uutuutta. Ne ovat Kia Niro, Mercedes-Benz EQE, Opel Astra, Renault Megane E-Tech Electric, Škoda Fabia ja Volkswagen ID. Buzz.
Kisa finaalipaikoista oli tiukka. Automerkeistä eniten ääniä ensimmäisellä kierroksella saivat Volkswagen, Toyota ja Kia. Koska Toyotan saamat äänet jakaantuivat kolmelle ehdokkaalle, yksikään niistä ei noussut lopulta finaaliin.
Takavuosien hippibussista vaikutteita saanut hyväntuulinen Buzz nousi Volkswagenin ehdokkaaksi finaaliin. Kuva: Jarmo PalokallioToisaalta Volkswagenilla ehdokkaita oli neljä ja Kiallakin kaksi.
Tasaisen kärkikymmenikön ensimmäiset karsiutujat olivat BMW i4, Dacia Jogger, Nissan Ariya ja sähköautokaksikko Subaru Solterra ja Toyota bZ4X.
Finaaliin päässeet autot olivat keskenään hyvin erilaisia ja hintaisia. Ääripäitä edustivat simppeli Škoda Fabia ja ylellinen Mercedes-Benz EQE tai retrohenkinen Volkswagen ID. Buzz.
Finaaliin päässeistä autoista näkee, että sähköiset voimalinjat ovat muuttumassa valtavirraksi. Kuudesta finalistista puolet on sähköautoja ja vain yksi finalisti on saatavilla vain perinteisellä bensamoottorilla.
Oikeassa elämässä ei olla vielä ihan noin pitkällä. Suuri osa suomalaisista ostaa edelleen polttomoottorilla toimivan auton.
Vuoden Auto Suomessa valitaan nyt yhdeksännen kerran. Viime vuosina kisaa on hallinnut Škoda kolmen peräkkäisen voiton putkella. Se saattaa syödä Fabian mahdollisuuksia tämänvuotisessa kisassa.
Opel Astralla on jo yksi voitto takana aiemmista Vuoden Auto Suomessa -kisoista. Kuva: Jarmo PalokallioKisaan päässeistä automalleista Opel Astralla on yksi aiempien vuosien voitto takana. Astra valittiin Vuoden Autoksi Suomessa 2016.
Volkswagenin malleista Passat nappasi tuon halutun tittelin vuodelle 2015. Muilta finaaliin päässeiltä automerkeiltä voitto vielä puuttuu.
Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet noudattavat tuomaroinnissa tuttua linjaa eli Vuoden Auto Suomessa -valinnassa tärkeimpänä ominaisuutena pidetään rahalle saatavaa vastimetta. Sen jokainen tuomari määrittää oman näkemyksensä mukaisesti.
Tuomarit painottavat omien mieltymystensä mukaisesti myös autojen muita ominaisuuksia, kuten teknistä edistyksellisyyttä, tiloja, ajo-ominaisuuksia ja turvallisuutta.
Renault Megane E-Tech Electricin toimintamatka sähköllä on jopa 458 kilometriä. Kuva: Jarmo PalokallioKisan voittaja julkistetaan perjantaina 16.12. Tampere-talolla järjestettävässä Auto- ja Liikennegaalassa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









