
EU kiristää päästörajoja ja uhkaa autotehtaita miljardisakoilla, mikä pakottaa myymään sähköautoja
Yksi myyty sähköauto mahdollistaa noin neljän polttomoottoriauton valmistamisen.
Citroën kisaa Suomen halvimman täyssähköauton tittelistä Vuoden auto finaaliin yltäneellä C3:lla. Kuva: Jarmo PalokallioEU:n uudet entistä tiukemmat päästörajat ajavat autotehtaita ahtaalle. Ellei sähköautojen menekki parane ja valmistettujen autojen keskipäästöt laske, autonvalmistajia uhkaavat miljardisakot.
”Valmistajilla on valtava paine myydä sähköautoja nykyistä enemmän, koska sakot ovat jättimäiset, jos päästötavoitteisiin ei päästä. Tilannetta ei helpota yhtään se, että useat valmistajat ovat ilmoittaneet sähköautojen tuotannon olevan jo ennestään tappiollista”, sanoo Auto-Bon Oy:n toimitusjohtaja Markus Vuolle.
Autovalmistajien on painettava autojen tämänvuotiset keskimääräiset hiilidioksidipäästöt aiemmasta 115 grammasta alle 95 grammaan kilometriltä. Tavoite on kaikille autonvalmistajille kova, vaikka laskennassa otetaan jossain määrin huomioon valmistettujen autojen massa.
Tavoitteen saavuttaminen edellyttää sekä lataushybridien että etenkin täyssähköisten autojen myynnin osuuden kasvattamista. Valmistajasta riippuen täyssähköisten autojen osuuden pitäisi nousta jopa 25 prosenttiin.
Se tarkoittaa, että yhden täyssähköisen auton myynnillä voisi valmistajasta riippuen myydä noin neljä polttomoottoriautoa.
Liikenteen sähköistymisen veturina ovat pohjoismaat. Suomessa täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä oli viime vuonna noin 30 prosenttia.
Etelä- ja osin myös Keski-Euroopassa tilanne on toinen. Suurista automaista etenkin Italiassa ja Espanjassa sähköautot ovat vielä harvojen herkkua.
Koko EU:ta katsottaessa täyssähköisten autojen osuus matelee reilussa kymmenessä prosentissa. Elokuussa EU-alueella myydyistä uusista autoista vain 13 prosenttia oli täyssähköisiä.
Mikäli valmistajat eivät pääse EU:n tiukentamiin tavoitteisiin, ne joutuvat maksamaan 95 euroa jokaiselta ylittämältään päästögrammalta ja myydyltä autolta. Suurille autovalmistajille kyse on miljardeista euroista.
Arvioiden mukaan sakkoja on tulossa 10‒15 miljardia euroa. Se on kova isku Euroopan autoteollisuudelle, joka muutenkin kamppailee heikon kannattavuuden ja kiinalaisautojen kilpailun kanssa.
Jos sakot lankeavat maksuun, ne ovat pois autotehtaiden katteista ja sähköautojen kehitystoiminnasta. Tilannetta ei helpota, että sähköautojen tuotanto on jo nykyisellään tappiollista monelle valmistajalle.
Osa autonvalmistajista on kertonut vähentävänsä tarvittaessa polttomoottoriautojen tuotantoa sakkojen välttämiseksi. Esimerkiksi Peugeotia, Citroënia, Opelia ja Fiatia valmistava Stellantis aikoo tehdä niin.
Yhtiö pistää tehtaat seisomaan ennemmin kuin maksaa sakkoja polttomoottoriautojen valmistamisesta. Vuolle kertoo, että polttomoottoriautojen kauppaa voidaan rajoittaa myös hinnoittelulla. Eli niiden hinta voi nousta.
Sähköautojen kauppaa jarruttaa taloudellinen epävarmuus ja autojen korkea hinta. Toissa vuonna täyssähköautojen keskihinta Suomessa oli noin 56 000 euroa. Tuolla hinnalla sai kaksi uutta edullisemman hintaluokan polttomoottoriautoa.
Sähköautojen kova hinta piti siten monet omalla rahalla autoa ostavat tiukasti polttomoottoriautoissa kiinni.
Uusien polttomoottoriautojen keskihinta oli 32 000 euroa, mikä sekin oli paljon rahaa monelle auton ostajalle.
Nammi Box on tällä hetkellä Suomen edullisin sähköauto 24 900 euron lähtöhinnalla. Kuva: Jarmo PalokallioAutotehtaat ovat heränneet tilanteeseen ja hihnoilta on vihdoin alkanut valua myös edullisempia sähköautoja. Tänä vuonna sähköautojen tarjonta lisääntyy alle 40 000 euron hintaluokassa monella kiinnostavalla perhekäyttöön sopivalla automallilla.
”Sähköautojen tarjonta tulee seuraavaksi laajenemaan edullisempiin autoihin, joihin olemme havainneet kuluttajilla todella suurta mielenkiintoa”, Bassadone Automotive Parts Oy:n toimitusjohtajaksi siirtyvä Vuolle lupaa.
Jatkossa sähköautoja on tarjolla myös bensa-autojen hallitsemaan edullisimpien autojen hintaluokkaan. Siellä tietä avasi Citroën uudella C3:lla, jonka alkaen hinta asettui 26 000 euron tuntumaan.
Tänä vuonna se saa haastajan kiinalaisesta Nammi Boxista, joka puristi lähtöhintansa alle 25 000 euroon.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







