
Alfa Romeon uusi Junior saa hymyn huulille ‒ auton keulalle tarjolla uusiksi pistetty logo
Italialaisella nimisekoilulla aloittanut pikkuauto on tarjolla sekä polttomoottorilla että täyssähköllä.Junioriksi nimetty Alfa Romeo osoittautuu mainioksi tuttavuudeksi. Se saa monista muista autoista poiketen hymyn kuskin huulille.
Auto kantoi alunperin Milano-nimeä. Se olisi sopinut autolle hyvin, mutta siitä oli kuitenkin pakko luopua, kun italialaisille selvisi, että autoa ei valmisteta Italian maaperällä.
Pikku-Alfan rakenne nojaa Stellantis-konsernin perustaan. Sama tekniikka liikuttaa esimerkiksi Peugeot 208:aa ja Jeep Avengeria.
Yhteisestä lähtökohdasta on syntynyt varsin omanlainen ja piristävä kokonaisuus.
Juniorin keula paljastaa auton Alfaksi jo kaukaa. Auton muotoilussa ei ole muutenkaan valittamista. Sen italialaiset hallitsevat.
Keulan ilmettä hallitsevasta tutusta kolmioviritelmästä Junioriin on tarjolla sekä uusiksi muotoiltu musta että perinteisempi kromiversio. Normaalin sähkömallin keulaan voi valita kumman säleikön haluaa.
Juniorin keulalle on tarjolla vaihtoehtoinen näkemys Alfan perinteisestä logosta. Kuva: Jarmo PalokallioPikku-Alfan pituus jää 4,17 metriin, mikä tekee siitä kätevän kaupunkiauton. Vähän yllättäen auton ohjaus ei ole hitailla ja ruuhkaisilla katupätkillä parhaimmillaan.
Ajo muuttuu nautittavaksi väljemmillä väylillä. Auto on mukava ja hiljainen matka-ajossa, mutta parastaan Junior antaa mutkaisilla kyläteillä. Tehoja on riittävästi ja alustan viritys on kohdallaan.
Tekniikasta maininnan ansaitsee tehokkaan Veloce-version mukana tuleva rajoitetun luiston tasauspyörästö.
Hauskana yksityiskohtana Juniorin sähköversiossakin urheilullista ajoa siivittävät matkustamoon tulvivat polttomoottorin äänet. Kiihdytyksissä mukaan tuleva keinotekoinen äänimaailma on poikkeuksellisen onnistunut.
Turvalliseen ja energiasäästävään ajotapaan äänikikkailu ei kannusta.
Osa Juniorin hallintalaitteista on muista Stellantis-konsernin autoista tuttuja. Kuva: Jarmo PalokallioJunior-mallistosta löytyy täyssähkön lisäksi kevythybriditekniikkaa käyttävä polttomoottori. Tavallisen etuvedon lisäksi tarjolle tulee neliveto.
MT koeajoi auton täyssähköisen Speciale-version 115 kilowatin tehoilla. Sen akkukoko on 54 kilowattituntia, millä luvataan 15 kilowattitunnin kulutusta 100 kilometrille. Tuolla yhtälöllä auton WLTP-normin mukainen toimintamatka yltää 410 kilometriin.
Nollakeleillä auton kulutus nousi 20 kilowattitunnin tuntumaan, mikä söi toimintamatkaa nopeasti ja rytmitti matkantekoa lataustauoilla.
Kylmä akku imi virtaa suurteholatureista noin 50 kilowatin nopeudella.
Alfan kojelauta on rakennettu asiallisesti. Kojelaudan keskellä oleva kosketusnäyttö on nykystandardien mukaan pienehkö, mutta se sopii auton luonteeseen. Osa toiminnoista on säilytetty perinteisten kytkimien takana, mikä on hyvä.
Jostain syystä äänenvoimakkuuden säädin on sijoitettu kojelautaan siten, että se jää piiloon ratin taakse. Se on muutenkin vempula.
Auton istuimet ovat mukavat. Autoon on tarjolla myös sporttipaketti, jonka istuimet pitävät otteessaan myös tiukassa kaarreajossa.
Takapenkkikään ei ole ihan toivoton ja 400 litran tavaratila on varsin kilpailukykyinen tässä kokoluokassa. Peräkärryn vetoon autosta ei ole.
Juniorin alkaen hinta hybridinä on 34 394 ja sähköisenä 37 390 euroa. Koeajetun täyssähköisen 156 Specialen hinta lähtee 41 990 eurosta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






