
Uusi katumaasturi Tonale sähköistää Alfa Romeon malliston
Kevythybridi tarjoaa erottuvan vaihtoehdon perheautoksi.
Sulavalinjainen katumaasturi Tonale on Alfa Romeon ensimmäinen uutuus pitkään aikaan. Kuva: Jarmo PalokallioUusi katumaasturi Tonale on Alfa Romeon ensimmäinen uutuus vuosiin. Siihen ja etenkin sen lataushybridiin kohdistuu siten kovat odotukset.
Alfa Romeo herättää edelleen tunteita pelkällä nimellään. Liikenteessä Alfoihin törmää harvoin, mihin syitä voi hakea sekä hinnoista että merkin kapeasta mallistosta ja siitä, että Alfan sähköversiot ovat antaneet odottaa itseään.
Uuden Tonalen mallistosta kaivattu pistokehybridi löytyy ensi vuodesta alkaen. Se lupailee merkille luonteenomaista urheilullista kyytiä nelivedolla ja 280 hevosvoimalla.
Ladattavan hybridin virallinen toimintamatka sähköllä tulee olemaan 69 kilometriä, mikä riittää useimpien päittäiseen ajotarpeeseen.
Lataushybridiä odotellessa MT:n koeajoi Tonalen kevythybridin, joka sopii hauskasti muotoiltua ja massasta erottuvaa autoa perhekäyttöön hakevalle ostajalle.
Vähän yllättäen Tonale on 1,5 litran kokoisella ja 130 hevosvoiman tehoisella bensakoneella kaukana mielikuvissa pyörivästä alfamaisesta tykistä.
Kiihdytys nollasta sataan ottaa kevythybridiltä lähemmäs 10 sekunttia, mikä olisi ollut vielä 1970-luvun alussa kova noteeraus. Nyt se voi Alfa-kuskista tuntua pitkältä.
Tehokkaammalla 160 hevosvoiman koneella auto kiihtyy nollasta sataan 8,8 sekunnissa.
Kevythybridin WLTP-mittaustavan mukaiset CO2-päästöt 130 hevosvoimaisella koneella ovat 135 grammaa kilometrille. MT:n koeajossa auton talvikulutus pysyi kohtuullisissa lukemissa eli 6,4 litrassa 100 kilometrillä.
Tonalen tunnistaa Alfaksi jo kaukaa sen keulaa hallitsevasta logosta. Auton linjat ovat varsin sulavat katumaasturiksi.
Suurikokoiset vaihdevalitsimet vaikeuttavat valo- ja pyyhkijäviiksien käyttöä. Kuva: Jarmo PalokallioJos ulkonäkö onkin kunnossa, Tonalen hallintalaitteiden suunnittelusta ei irtoa täyttä kymppiä. Ratin takana olevat suurikokoiset vaihdeohjaimet ovat paitsi turhat tässä teholuokassa myös hankalat, sillä ne vaikeuttavat valo- ja pyyhinviiksien käyttöä.
Ratti sen sijaan muodostaa toimivan kokonaisuuden painikkeineen. Lisäpiste ratin lämmityksestä.
Kosketusnäytön käyttö ja esimerkiksi penkin lämmityksen säätö on ajon aikana haastavaa. Kuva: Jarmo PalokallioKojelaudan kosketusnäytön ikonit ovat pieniä. Esimerkiksi penkinlämmittimen käyttö on ajon aikana vaikeaa ja turvallisuutta vaarantavaa.
Penkit ovat hyvät ja riittävästi tukea antavat. Takanakin on tilaa kohtuullisesti, kun ottaa huomioon auton kokoluokan.
Tonale on mukava ajettava. Talvirenkailla se vaatii pientä ohjausliikettä tieurien mukaan, mutta siihen tottuu nopeasti. Rengasäänet ovat normaalilla tasolla.
Alustan suunnittelu vaikuttaa onnistuneelta. Auto ottaa töyssyt vastaan ilman tärähdyksiä.
Ongelmia aiheutti auton sähköinen käsijarru. Se juuttui välillä päälle ja vaati pahimmillaan auton sammuttamisen ennen kuin alkoi toimia. Myös penkinlämmittimen kosketusnäyttö oireili eikä aina totellut kosketusta.
Auton uudelleenkäynnistys auttoi siihenkin. Ihmetystä sähköjen temppuilu silti vähän herätti.
Tonalen vetokyky on 1500 kiloa. Auton selkeästi muotoiltu ja välipohjalla varustettu kontti vetää 500 litraa.
Tonale-malliston alkaen hinta on 42 290 euroa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






