
- Kankaanpää
Viiden traktorimerkin sopimushuolto tarjotaan Kankaanpäässä saman katon alla – ”Kaikkia pyritään auttamaan koneen merkistä ja mallista riippumatta”
Kankaanpäässä toimiva Konehuolto Yliluoma pitää melkoisesta määrästä alueen traktoreista huolta. Yrityksellä on sopimus peräti viiden traktorimerkin sopimushuollosta. New Holland, Case, Claas, Massey Ferguson ja Deutz-Fahr saavat tarvitsemaansa merkkihuoltoa saman katon alla.Useamman merkin huoltaminen onnistuu Konehuolto Yliluomalla Kankaanpäässä. Kukin asentaja on perehtynyt tiettyyn merkkiin muita syvällisemmin.
”Luonnollisesti kaikki viisi asentajaamme kykenevät tekemään kaikkia huoltoja, mutta hankalammassa tilanteessa erikoisosaajasta on mukavasti apua”, kertoo yrityksen perustaja ja omistaja Jorma Yliluoma.
Yliluoma oli nuorempana karjatilallinen, mutta EU:hun liittymisen jälkeen eläimet saivat lähteä ja isäntä keskittyi urakointiin ja pajatöihin. Yliluoman pajalla korjattiin raskastakin kalustoa, kuten pyöräkoneita, kuorma-autoja ja turpeen nostamisessa käytettävää kalustoa.
Konehuolto Yliluoman halli on käynyt pieneksi, mutta maailman nykyinen tilanne ei innosta laajennukseen. Kuva: Visa VilkunaNoin 20 vuotta sitten Yliluomalle tarjottiin Agritekin traktoreiden ja koneiden sopimushuoltoa. Tämän jälkeen toiminta alkoi keskittyä aiempaa enemmän traktoreihin ja maatalouskalustoon.
"On meillä yhä edelleen vakiasiakkaita raskaiden koneiden puolella. Ja meidän porukalla on sellainen mahtava yhteishenki, että kaikkia pyritään auttamaan koneen merkistä ja mallista riippumatta”, Yliluoma kehuu työntekijöitään.
Yrityksellä on yksi varsinainen huoltoauto, jonka mittariin pyörähtää vuoden mittaan noin 30 000 kilometriä. Toista autoa kutsutaan ambulanssiksi, joka palvelee ensiavun antamisessa ja vikojen paikallistamisessa. Tämä auto on ahkerasti tien päällä, sillä vuotuiset kilometrit kipuavat 80 000 korville.
"Meillä on tällä hetkellä mainio porukka eikä minun ole koskaan tarvinnut ilmoitella työpaikoista lehdissä.” Jorma Yliluoma
Vaikka yrityksellä on kaksi autoa asiakaskäyntejä varten, pääosin koneet huolletaan ja korjataan hallilla. Osa traktorista ajetaan kauempaakin ja useilla viljelijöillä on omaa kuljetuskalustoa koneiden siirtelyyn. Alueella on muutamia yrittäjiä, joiden lavetilla järeämmätkin koneet saadaan Yliluoman pajalle hoitoon.
Työntekijöitä Yliluoman korjaamolle on saatu mukavasti. Yrittäjä miettii, onko kyseessä tuuria vai jotain muuta, sillä useat kollegat valittelevat asentajien puutetta.
"Meillä on tällä hetkellä mainio porukka eikä minun ole koskaan tarvinnut ilmoitella työpaikoista lehdissä. Mutta tilanne saattaisi olla hankalampi, jos nyt joutuisin palkkaamaan uusia osaajia. Vaikka työttömyyttä valitellaan, nuorilla ei tunnu olevan aitoa kiinnostusta ja oikeaa asennetta raskaskonepuolen töihin”, Yliluoma pohtii.
Ennen koronaa maahantuojat järjestivät kursseja, joilla opiskeltiin uusien mallien tekniikkaa. Uuden tiedon saamisen ohella kasvotusten tapahtuva keskustelu syvensi kurssilaisten osaamista. Teamsin kautta saa toki tietoa, mutta luonteva keskustelu ei nettiyhteydellä oikein luonnistu. Tämän takia Yliluoma kaipaa paluuta vanhaan ja hyväksi havaittuun kurssitukseen.
Tämän traktorin moottori oli päässyt jäähdytysnesteen vähyyden takia leikkaamaan kiinni. Juha Rajala (vas.) ja Jorma Yliluoma tutkivat kampiakseliin tulleita vaurioita. Kuva: Visa VilkunaNoin 400 neliöinen korjaamohalli on nykyiseen työmäärään liian pieni. Mutta kun maailman tilannetta katselee, kovin suuria laajennushaluja ei toistaiseksi ole.
Korjaamon toiminnan ohella Koehuolto Yliluoma tekee varaosakauppaa pääosin New Hollandin ja Casen osilla. Kaksi työntekijää hoitaa pelkästään varaosakauppaa, jota on koko ajan pyritty lisäämään.
Hieman yli puolet varaosista käytetään omalla korjaamolla, toinen puoli lähtee ympäri Suomen muille asiakkaille. Posti on hoitanut varsin mallikkaasti pienempien pakettien toimitukset. Isommat komponentit menevät kiitolinjalla. Osa asiakkaista noutaa varaosat paikan päältä.
Yliluoman tontilla on korjaamohallin lisäksi asuinrakennus ja muitakin lämmitettäviä rakennuksia. Jo vuodesta 2005 alkaen lämpö on saatu lähialueen metsistä. Haketettavaa puuta on saatu omista metsistä, mutta puuta on myös ostettu, kuten välillä hakettakin.
"Teimme lämpökontin omassa pajassamme. Siinä on Tulimaxin kattila ja Pämpin logiikka, mutta muu toteutus on omaa suunnittelua ja toteutusta. Kun kontti oli valmis, se nostettiin autonosturilla paikalleen ja siitä lähtien se on pelannut mainiosti”, Yliluoma kertoo.
Artikkelin aiheet - Osaston luetuimmat








