
Vuoden Auton etsintä alkoi ‒ halvimman ja kalleimman uutuusmallin hintaero yli kaksikymmenkertainen
Vuoden Auto -titteliä havittelevien uutuusmallien hintaskaala alkaa 20 000 eurosta ja päättyy yli 400 000 euroon.
Citroënin uusi ë-C3 edustaa täyssähköisten autojen edullisinta laitaa noin 25 000 euron lähtöhinnalla. Kuva: Jarmo PalokallioVuoden Auton etsintä on jälleen käynnistynyt. Tällä kertaa äänestyksessä on mukana 46 uutuusmallia.
Valinnan tekevät Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet. Heidän tehtävänään on palkita rahalle parhaan vastineen antava uutuusmalli. Sen jokainen tuomari määrittää oman näkemyksensä mukaan.
Valintaan vaikuttavat rahalle saatavan vastineen lisäksi myös auton muut ominaisuudet. Niitä ovat ajettavuus, mukavuus, tilat, edistykselliset tekniset ratkaisut ja ympäristön huomioon ottaminen.
Uutuuksien suuren määrän ja erilaisuuden lisäksi tuomaristolle päänvaivaa aiheuttavat autojen isot hintaerot. Ehdokkaiden alkaen hintojen skaala on 20 000–154 000 euroa. Parhaiden malliversioiden lähtöhintojen vaihteluväli kasvaa 23 000–408 000 euroon.
Uusi G Mercedes on hintahaarukan yläpäässä, sen kalleimman version lähtöhinta on yli 400 000 euroa.. Kuva: Jarmo PalokallioAutomaailman sähköistymisestä kertoo se, että ehdokkaista valtaosa eli 37 kuuluu ladattavien autojen kategoriaan. Niistä 16 on Suomessa myynnissä vain sähköautona.
Vetotapana uutuuksissa vallitsee etuveto. Kahdeksan ehdokasta on myynnissä ainoastaan nelivetoisena.
Auton ostajien mieltymykset näkyvät korimallien tarjonnassa. Peräti 36 ehdokasta on katumaastureita. Niiden lisäksi joukkoon mahtuu vain muutama perinteinen konttiperä ja farmarimalli.
Vuoden Auton valinta on kaksiosainen. Ensimmäisestä karsinnasta finaaliin karsiutuu kuusi automallia. Voittaja selviää 12.12. järjestettävässä Auto- ja Liikennegaalassa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








