
Keväthuolto pidentää polkupyörän ikää ja lisää turvallisuutta – ”Renkaissa oli halkeamia, pakkanen oli purrut niihin”
Huoltoon kuuluvat puhdistus ja liikkuvien osien öljyäminen.
Jesse Toivan mukaan pyörän keväthuolto parantaa turvallisuutta ja pidentää pyörän käyttöikää. Kuva: Rami MarjamäkiPyöräilykausi on päässyt jälleen vauhtiin. Ennen ajomatkalle lähtöä kannattaa polkupyörälle tehdä asianmukainen keväthuolto.
”Monet ajavat pyörällä vain lumettomana aikana, eli keväthuolto kannattaa tehdä. Se parantaa turvallisuutta ja lisää pyörän käyttöikää”, toteaa hämeenkyröläinen Jesse Toiva, joka harrastaa pyöräilyä ympäri vuoden.
Toiva huomasi itsekin parantamisen varaa ottaessaan perheen maantiepyöriä talvisäilytyksestä huoltoon.
”Pyörien renkaissa oli halkeamia, pakkanen oli purrut niihin. Pyörät kannattaakin sijoittaa talvikaudeksi tasalämpöiseen varastoon, jossa pakkanen ei tee tuhoja.”
Varsinaisessa huollossa pyörä on hyvä pestä ja pudistaa liasta.
”Pyörän ketjuistakin on hyvä pestä pois ylimääräinen rasva. Kuivauksen jälkeen ne rasvataan uudelleen. Myös kaikki muut liikkuvat osat on syytä öljytä.”
Ennen tien päälle lähtöä kannattaa käydä läpi kaikki pyörän ruuvit ja kiinnitykset sekä tarkistaa renkaat, pinnat, vanteet, jarrut, valot, vaijerit sekä vaihteisto.
”Esimerkiksi jarrujen ongelmat on syytä tutkia ennen ajoon lähtöä, muutoin voi sattua ikäviä tilanteita.”
”Vaihteiston testaamiseen on hyvä keino nostaa pyörä telineelle niin, etteivät renkaat ylety maahan. Jos testauksen tekee ajon aikana, menee homma helposti melkoiseksi säätämiseksi.”
Mikäli omat taidot eivät riitä huoltoon, vihjaa Toiva käyttämään nettiä.
”Sieltä löytyy opastusvideoita. Hyvä vaihtoehto on toki käyttää huoltoliikettä. Se on järkevä ratkaisu, jos pyörälle on tehtävä isompia korjaustoimenpiteitä.”
Pyöräilykipinä puraisi Toivaa todenteolla muutamia vuosia sitten. Testattuaan sähköpyörää päätti hän hankkia sellaisen. Pian Toiva pyöräili 60 kilometrin päivittäisen työmatkan.
Päästyään vauhtiin taittoi hän työmatkan parhaimmillaan useita kertoja viikossa ja teki myös vapaa-ajan pyöräretkiä.
”Ensimmäisen vuoden aikana ajoin noin 3 500 kilometriä. Nälkä kasvoi edelleen, ja hankin pian rinnalle maantiepyörän vaimoni tapaan.”
Itse rakennetulla sähköpyörällä ajava Toiva toivoo autoilijoiden ottavan pyörät huomioon. Kuva: Rami MarjamäkiToiva harrastaa pyöräilyä ympäri vuoden, talvella menopelinä on ainoastaan nastarenkainen sähköpyörä.
Tiestön huono kunto on tullut tutuksi, ikävin tapahtuma sattui talvikelillä. ”Lumen alla oli tiessä melkoinen kuoppa, mitä en nähnyt. Törmäyksen takia vanne vääntyi.”
Toiva toivoo autoilijoiden huomioivan pyöräilijät.
”Osa kiertää sopivan välimatkan päästä ja hiljentää tarvittaessa. Ikävä kyllä on myös autoilijoita, jotka tuntuvat ajavan jopa tietoisesti todella läheltä.”
Hämeenkyröläinen on kokenut sykettä nostavia hetkiä myös eläinten kanssa, muutaman kerran on peura mennyt hyvin läheltä.
”Lähimmässä kohtaamisessa matkaa peuraan jäi pari metriä. Ajoin noin kolmenkympin vauhtia maantiepyörällä, kun se ponkaisi ojasta eteen. En ehtinyt edes jarruttaa, onneksi emme osuneet toisiimme.”
Sähköpyöränsä metallialan asentaja Toiva on rakentanut itse rungosta lähtien.
”Minun piti ensin hankkia runko, mutta niissä oli saatavuusongelmia. Niinpä aloin rakentaa kokonaisuutta alusta saakka. Rakentamista helpotti, että olin mitannut valmiiksi aiempien pyörieni runkogeometrian. Pyörän akun taas tilasin paikalliselta valmistajalta.”
Pyöräilyä Toiva kuvailee koukuttavan rentouttavaksi, olipa menossa lenkki yksin tai kavereiden kanssa.
”Kumpikin on mainio rentoutumis- ja kuntoilumuoto, pyöräillessä maisema vaihtuu nopeasti. Jos en pääse pyöräilemään, tuntuu kuin vieroitusoireet iskisivät päälle.”
”Kuulun porukkaan, joka ajelee pari kertaa kuussa sunnuntaipyöräilyn leppoisalla vauhdilla. Välillä pysähdymme esimerkiksi syömään, eli näillä matkoilla on sosiaalisuus tärkeää.”
Hän muistuttaa myös turvallisuudesta.
”Kypärä on syytä laittaa päähän. Pidemmille pyörälenkeille kannattaa ottaa sen verran työvälineitä, että ainakin renkaan paikkaaminen onnistuu.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









