
Xpeng ottaa ohjat länsiautoilta
Kiinalaisuutuuden valtteina on varustelu, hinta ja huikea latausnopeus.
Xpeng haastaa vastaavat länsiautot varustelulla, hinnalla ja latausnopeudella. Kuva: Jarmo PalokallioUusi kiinalainen Xpeng G6 sähköauto haastaa tosissaan läntiset vaihtoehdot. Sen valtteja ovat laadun ja hinnan lisäksi huikea latausnopeus.
Xpeng on saanut vaikutteita Teslan Y-mallista, jonka suora kilpailija se on. Se näkyy esimerkiksi käyttöliittymässä. Lopputulos on muutenkin useimmilta osilta onnistunut.
Ennen Suomea Xpeng on ehtinyt rantautua muualle Eurooppaan. Esimerkiksi Norjassa se on saanut kiitosta talviautona.
Xpengin muotoilussa on häivähdys pisaramaisuutta. Auton tunnistaa etenkin omanlaisesta keulasta.
Kooltaan auto on tilava crossover, jollaisia ostajat tällä hetkellä suosivat. Sen mitat ovat lähes yksi yhteen Teslan Y-mallin kanssa.
Sisällä on väljää, mitä valkoinen sisustus korostaa. Etupenkki on varovaisesti muotoiltu, mutta sillä jaksaa istua pitemmänkin rupeaman.
Hallintalaitteet ovat nykyaikaiset. Kojelautaa hallitsee keskinäyttö, johon toiminnat on keskitetty. Järjestelmien toiminta vaikutti jouhevalta, mutta ikonit ovat aika pieniä. Niihin osuminen ja käyttö vaatii tarkkuutta.
Radiotoiminnoissa on vielä pientä hiomista.
Xpengistä on tarjolla kolme versiota. Niistä kaksi on takavetoista ja yksi nelivetoinen.
Auto on miellyttävä ajaa. Ajotiloja on käytössä neljä: Eco, Standard, Sport ja Individual. Niistä Standard vaikutti käyttökelpoisimmalta normaaliin matkantekoon.
Ajoavustimien kanssa autolla on varsin selkeä näkemys siitä, millä kohtaa kaistaa auto pitää pitää. Sitä vastaan vääntäminen on rasittavaa, joten itse ajoin mieluummin ajoavustimet pois kytkettynä.
Auton applikaatio on tasokas. Sen avulla auton parkkeeraus ja parkkiruudusta pois ujuttaminen onnistuu etänä. Myös ajoakuston esilämmitys hoituu etänä.
Radiotoiminnoissa on vielä pientä hiomista, siinä ei ole RDS-tukea. Auto ei siten osaa nimetä ja seurata asemia.
Tekniikan puolella länsiautot ovat helisemässä. Xpeng käyttää 800 voltin jännitettä, mikä mahdollistaa huippunopean latauksen.
Performance-version akun kapasiteetti on yli 80 kilowattituntia. Sen wltp-syklin mukainen toimintamatka nousee 550 kilometriin.
Kevään koleilla keleillä Xpengin kulutus pyöri valtatienopeuksilla 20 kilowatissa 100 kilometrillä. Sillä ajomatkaksi tuli reilu 400 kilometriä.
Nelivedossa tehoa on 350 kilowattia. Sillä auto singahtaa nollasta 100 kilometriin tunnissa noin neljässä sekunnissa.
Valmistajan mukaan suurteholaturilla auton pitäisi latautua 10 prosentista 80 prosenttiin 20 minuutissa.
Xpengin latausnopeus yllätti iloisesti. Kylmälläkin akulla auto imaisi 150 kilowatin laturista parhaimmillaan virtaa 166 kilowatin teholla.
Valmistajan mukaan suurteholaturilla auton pitäisi latautua 10 prosentista 80 prosenttiin 20 minuutissa.
Se on melkoinen plussa kiireiselle kuskille pitkillä matkoilla.
Tavaratilaa autossa on 571 litraa ja vetokykyä 1500 kiloa.
”Vaikeinta on saada asiakkaat tutustumaan uuteen automerkkiin.”
Autoa tuo maahan Inschcape. Toistaiseksi sen ainut myyntipiste sijaitsee Helsingissä, mikä tuo oman haasteensa auton mahdolliselle menestykselle.
”Vaikeinta on saada asiakkaat tutustumaan uuteen automerkkiin. Siksi olemme päättäneet tehdä sen mahdollisimman helpoksi ja tuoda auton kotiovelle koeajettavaksi pääkaupunkiseudulla”, kertoo toimitusjohtaja Stefan Andström.
Kiinalaiset autot sinällään alkavat olla jo ostajille tuttuja. Uusien merkkien lisäksi Kiinassa valmistetaan esimerkiksi Volvoja ja Tesloja.
G6:n myynti alkoi noin 46000 eurolla. Nelivetoisen Performancen lähtöhinta on 54390 euroa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








