
Kiinalainen Qashqain kirittäjä pyrkii valtaamaan markkinaa hinnallaan
MGS5 EV:n lähtövarustelutaso on kattava Pohjoismaihin suunnatuilla lisävalinnoilla.
MG laajentaa Suomen mallistoaan täyssähköisellä MGS5 EV:llä, joka on saatavilla kahdella akkukoolla. Kuva: Santeri NousjokiKiinalainen sähköautovalmistaja MG laajentaa Suomeen tuotavaa mallistoaan, kun kesäkuun alussa Hedin Automotive Finland aloitti MGS5 EV:n myynnin.
Muun muassa Nissan Qashqain ja Kia Niron kanssa samassa segmentissä kilpaileva täyssähköauto perustuu yhtiön Modular Scalable Platform (MSP) -alustalle.
MGS5 EV on saatavilla Suomessa kahdella varustelutasolla sekä akkukoolla.
Hinnat alkaen -version Comfortissa on 49 kWh:n akku, jolle valmistaja lupaa 340 kilometrin toimintasäteen. Lataus hoituu korkeintaan 120 kilowatin teholla.
Varusteluiltaan jo vaikuttavan Comfortin lisäksi autosta saa myös paremmin varustellun Luxury-version suuremmalla, 64 kWh:n akulla ja korkeintaan 139 kilowatin latausteholla, milloin auton toimintasäde nousee 480 kilometriin.
Luxury-versiossa autoon tulee 18 tuuman alumiinivanteet, kun taas Comfortissa 17 tuuman. Kuva: Santeri NousjokiPohjoismaissa myytäviin MGS5 EV:hin tulee maahantuojan mukaan vielä ”lisävakioina” lämmitettävät ratit sekä etupenkit.
Takuuta on puolestaan joko seitsemän vuotta tai 150 000 kilometriä, mikä ei ole hintaluokassaan huono suoritus.
Maahantuoja kertoo, että MG yrittää vallata Suomen markkinaa kattavalla perusvarustelutasollaan.
Muutamassa vuodessa valmistaja tähtää noin neljän prosentin markkinaosuuteen, jolla se olisi samassa kokoluokassa Nissanin kanssa.
Koeajossa Luxury-versio vakuutti hintaansa nähden.
Monipuolinen MG Pilot -turvajärjestelmä oli säädettävissä kuljettajan mieltymyksiin, mikä vähensi turhien ilmoituksien määrää ajaessa.
Kojetaulua hallitsivat 10,25 tuuman digitaalinen mittaristo sekä 12,8 tuuman suomenkielinen päänäyttö, tukenaan perinteiset säätimet, joista on kiittäminen Isossa-Britanniassa sijaitsevaa suunnitteluosastoa.
Kuljettajan penkki on säädettävissä kuuteen suuntaan, mutta apukuljettajalta uupuu korkeussäätö. Kuva: Santeri NousjokiMGS5 EV:n sisusta oli keinomateriaaleista tehty, mutta lopputuloksesta oltiin saatu arvokkaantuntuinen sekä ulkonäöltään että tuntumaltaan.
Sisustan suunnittelussa oltiin tyylikkyyden lisäksi huomioitu kiitettävästi käytännöllisyys muun muassa keskikonsolin alapuoleisella säilytystilalla sekä taustapeilissä sijaitsevalla USB-A -portilla tuulilasikameraa varten.
Auton infojärjestelmät tottelivat käyttäjäänsä pienellä viiveellä. Niihin oli jäänyt myös satunnaisia kirjoitusvirheitä.
453-litraisen tavaratilan pohja on säädettävissä, mikä parantaa säilytystilaa. Kuva: Santeri NousjokiAjotuntumaltaan MGS5 oli vakaa ja ketterä niin kaupunkiajossa kuin maantiellä.
Suuremmissakaan nopeuksissa rengasmeteli ei tullut ohjaamoon, vaan matkanteko sujui mielekkäästi.
Navigointitila oli yhdistetty kulutuksen hallintaan järkevästi, mikä mahdollisti esimerkiksi halutun akun varausprosentin määränpäässä.
Takapenkeille mahtui istumaan pidempikin matkustaja, sillä jalkatilaa oli riittävästi. Kuva: Santeri NousjokiMalliston 14,5 senttimetrin maavara lastattuna sekä takavetoisuus voivat karkottaa osan kuluttajista, mutta monelle tilaa kaipaavalle autoilijalle MG:n uutuus tarjoaa paljon.
Halvimmillaan MGS5 EV:n saa 29 900 eurolla, joka on kova nokitus kilpailijoihin.
Täydellisen varustelistauksen suuremmalla akulla saa 7 000 lisäeurolla.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







