
Hyötyliikennekin sähköistyy: Suomen ensimmäinen raskaan liikenteen julkinen teholatausasema löytyy Tampereelta
Julkinen latausverkko on tärkeä pienille yrityksille, joilla ei ole mahdollisuuksia investoida omiin pikalatausasemiin.
Niko Hormalainen latasi maanantaina taksia ammattiliikenteen latausasemalla Tampereella. Vieressä Plugitin asiakaspäällikkö Pekka Hilden. Kuva: Rami MarjamäkiHyötyliikenteen sähköistyminen etenee vauhdilla. Suomen ensimmäinen sähköisen raskaan liikenteen julkinen teholatausasema avattiin marraskuussa Tampereen Viinikassa.
”EU:n ajama vihreä siirtymä edellyttää myös ammattiliikenteen ja erityisesti raskaan liikenteen sähköistämistä tieliikennepäästöjen vähentämiseksi. Uusi ammattiliikenteelle tarkoitettu latausasema tukee tätä ajatusta”, sanoo myyntijohtaja Topi Aaltonen Plugit Finland Oy:stä.
Suomessa ei toistaiseksi ole raskaan liikenteen julkista latausinfrastruktuuria. Raskaan liikenteen latausasemat ovat sähköistä kalustoa käyttävien kuljetusliikkeiden omistuksessa ja ne ovat sijoitettuna omille varikoille tai toimitilojen yhteyteen.
”Joillakin julkisilla latauspisteillä voisi lataustehon puolesta ladata raskaita ajoneuvoja, mutta latauspisteiden sijoittelun ja mitoituksen takia tämä ei käytännössä ole mahdollista”, Aaltonen toteaa.
Viinikan latausaseman ytimessä on Plugitin valmistama Hube-suurteholatauslaite, joka mahdollistaa 360 kilowatin lataustehon. Latausasema palvelee sähköistä jakelu- ja runkoliikennettä sekä kevyempää sähköistä ammattiliikennettä.
Sähköverkon tasapainottamiseksi latausasema on varusteltu omalla energiavarastolla ja aurinkopaneeleilla.
Suomen kuljetusyrityskenttä on pienyritysvaltainen, joten julkinen latausverkko on tärkeä pienille yrityksille, joilla ei ole mahdollisuuksia investoida omiin pikalatausasemiin. Lisäksi kattava julkinen latausverkko tuo lisää vaihtoehtoja reittisuunnitteluun niin isoille kuin pienillekin toimijoille.
Tampereen latausasemalla raskaan liikenteen käyttäjiä on silti ollut vielä vähän.
”Heitä ei vielä ole ollut mitenkään runsaasti. Sen sijaan erityisesti taksiautoilijat ovat löytäneet aseman kiitettävästi, he ovat käyttäneet asemaa tiiviisti”, sanoo Aaltonen.
Aaltonen näkee hyvin tärkeänä vastaavanlaisten latauspisteiden määrän kasvun.
”Vastaavia latauspisteitä on tärkeää saada lisää, niiden puuttuminen ei saa olla este sähköistymiselle. Tämä vuosi tuokin varmasti monikertaisen määrän raskaampaa sähköistä kalustoa teiden päälle, eli tarve on kasvussa.”
”Olemme marraskuisen avauksen jälkeen käyneet paljon keskusteluja eri puolilla Suomea toimivien yritysten kanssa, Tampereen aseman avaaminen on ollut monelle konkretisoiva askel sähköistämiseen.”
Viinikan uusi latausasema on ollut tervetullut tamperelaisen Pro Cab Oy:n omistajalle Niko Hormalaiselle. Hänen luotsaamansa yrityksen neljästä taksista yksi on sähkötoiminen.
Hormalaisen mukaan ammattiliikenteelle tarkoitettu latauspiste on erinomainen ratkaisu. Lataukseen pääseminen on silloin helpompaa kuin julkisiin latauspisteisiin jonottamalla, eli latauspaikka löytyy kätevästi.
”Sähkötaksi on ollut meillä vajaan vuoden. Olen ollut siihen hyvin tyytyväinen, auto on tullut kokonaisuudessaan hieman dieselautoja edullisemmaksi. Tärkeä vaikutin on myös ekologisuus”, sanoo Hormalainen.
Talven kova pakkanen toi omat haasteensa sähkötaksin kulkuun.
Niko Hormalaisen mukaan sähkötaksi on hieman vastaavaa dieselautoa edullisempi käyttää. Kuva: Rami Marjamäki”Yleensä kulutus on noin kaksikymmentä kilowattituntia sadalla kilometrillä, kun pakkasen painuessa lähemmäs kolmeakymmentä astetta oli kulutus lähes kaksinkertainen.”
”Lataamme yleensä auton akun noin 90-prosenttiseksi. Koska taksielämä on hektistä ja nopeatempoista, on suurteholataus tarpeellinen.”
Hän toivoo lisää Viinikan kaltaisia asemia.
”Ne ovat hyvin tervetulleita, sillä ammattiliikenteen ajoneuvokanta on muuttumassa yhä enemmän sähköautojen suuntaan. On myös tärkeää, että asemat toimivat helposti ja luotettavasti, ainakin Viinikan aseman osalta tämä puoli on ollut kunnossa”, sanoo Hormalainen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






