Nuori tarvitsee tukea turvalliseen mopoiluun ‒ suomalaisnuorilla suurempi riski menehtyä liikenteessä kuin pohjoismaisilla ikätovereilla
Riskit kasvavat mopojen ja mönkijöiden sarvissa, kun vauhti kiihtyy.
Nuorten kuljettajien onnettomuusriski pienenee ajokokemuksen ja iän karttuessa. Kuva: Kaisa TanskanenNuoren turvallista liikkumista kannattaa tukea erityisesti silloin, kun mopot ja mönkijät tulevat ajankohtaisiksi. Vauhdin kasvaessa myös riskit kasvavat, muistuttaa Liikenneturva.
Liikenneturvan mukaan 15–17-vuotiaiden riski menehtyä liikenteessä on Suomessa suurempi kuin muissa Pohjoismaissa. Tämän ikäryhmän miehille sattuu eniten henkilövahinkoja mopo-onnettomuuksissa.
Kokematon kuljettaja ei aina osaa kiinnittää huomiota sellaisiin seikkoihin, joista saattaa aiheutua vaaratilanteita. Nuorten kuljettajien onnettomuusriski pienenee ajokokemuksen ja iän karttuessa.
”Mopokortin juuri hankkinut nuori ajaa ensimmäisiä kertoja moottorikäyttöisellä ajoneuvolla. Vauhtia on siis yhtäkkiä enemmän kuin aikaisemmin. Nuori tarvitsee tässä kohtaa vielä paljon aikuisten tukea ja hyvää esimerkkiä”, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti sanoo.
Yksi hyvä tapa tehdä työtä mopoilun turvallisuuden eteen on yhteistyö eri toimijoiden kesken. Myös nuoret on tärkeä ottaa järjestetyn mopotoiminnan suunnitteluun mukaan.
Mopoilijoilla on paljon harrastusmahdollisuuksia, mutta kaikki niistä eivät sovi liikenteeseen. Temppuilu on tehtävä jossain muualla kuin liikenteessä, esimerkiksi ajoharjoitteluradalla.
”On kuitenkin muistettava, että riskit ovat aina siellä missä kuljettajakin. Liikenteessä liikkuminen ja ajoneuvolla kikkailu on pidettävä erillään myös ohjatussa mopotoiminnassa”, Ruutti muistuttaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




