Lukijalta: Mahdollisuus käyttää digipalveluita on perusoikeus, ei etuoikeus
Digitaalisten pankkipalvelujen saavutettavuus myös erityisryhmiin kuuluville ihmisille ei ole pelkkä tekninen kysymys tai hyväntekeväisyyttä, kirjoittavat Reetta Angelvo-Riipinen, Janne Kananen, Elina Nykyri, Tomi Antinoja ja Artturi Ahvenus.Yhteiskuntamme digitalisoituu kiihtyvällä vauhdilla ja yhä useammat peruspalvelut siirtyvät verkkoon. Kehitys paitsi helpottaa ja tehostaa palveluiden käyttöä ja tuottamista, myös luo osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien esteitä niille, jotka eivät pysty käyttämään digitaalisia palveluita täysimääräisesti.
Suomessa on noin miljoona digisyrjäytynyttä ihmistä. Monimutkaiset tunnistautumisprosessit, vaikeaselkoiset käyttöliittymät ja avustavien tekniikoiden puutteellinen tuki estävät monia ihmisiä hoitamasta asioitaan itsenäisesti ja turvallisesti.
Tämä ei ainoastaan vaikeuta ihmisten arjenhallintaa, kuten laskujen maksamista, vaan myös rajoittaa heidän pääsyään moniin elintärkeisiin palveluihin. Esimerkiksi reseptien sähköinen uusiminen Omakanta-palvelun kautta on elintärkeä palvelu.
Digitaalinen osallisuus on perusoikeus. Myös erityisryhmiin kuuluville ihmisille, kuten kehitysvammaisille ihmisille, tulee taata oikeus käyttää sähköisiä palveluita. Se on ehdoton edellytys aidosti osallistavalle ja yhdenvertaiselle yhteiskunnalle.
Digitaaliset pankkipalvelut myös erityisryhmiin kuuluville ei ole pelkkä tekninen kysymys tai hyväntekeväisyyttä.
Vaikka pankit ovat yksityisiä toimijoita, ovat pankkipalvelut luonteeltaan niin keskeisiä, että niiden on oltava jokaisen saavutettavissa. Perustuslain, yhdenvertaisuuslain, digipalvelulain sekä EU:n saavutettavuusdirektiivin mukaan sekä julkisilla että yksityisillä toimijoilla on velvollisuus varmistaa palveluidensa käytettävyys, saavutettavuus ja esteettömyys.
Digitaalisten pankkipalvelujen saavutettavuuden takaaminen myös erityisryhmiin kuuluville ihmisille ei ole pelkkä tekninen kysymys tai hyväntekeväisyyttä. Se on perusedellytys itsenäiselle elämälle ja täysivaltaiselle osallistumiselle.
Olemme laatineet kansalaisaloitteen, jossa ehdotamme, että eduskunta ryhtyy valmistelemaan digitaalisten pankkipalveluiden saavutettavuuden varmistavaa lakia. Vain varmistamalla, että teknologia palvelee kaikkia ihmisiä, voimme rakentaa kestävän, yhdenvertaisen, saavutettavan ja oikeudenmukaisen yhteiskunnan.
Tietotekniikan tehtävänä ei ole sulkea ketään yhteiskunnan ulkopuolelle.
Pankkipalveluiden saavutettavuutta voidaan parantaa esimerkiksi nykyistä selkeämmällä kielenkäytöllä, selkokielen ja kuvien käytöllä sekä vaihtoehtoisilla tunnistautumistavoilla.
Aloitteen voi allekirjoittaa joko sähköisesti tai tulostamalla lomakkeen ja allekirjoittamalla sen käsin. Aloite on Kansalaisaloite-palvelussa osoitteessa www.kansalaisaloite.fi.
Reetta Angelvo-Riipinen
vammaisaktiivi, muusikko
Janne Kananen
vammaisaktiivi
Elina Nykyri
vammaisaktiivi
Tomi Antinoja
muusikko, sisällöntuottaja ja kansalaisvaikuttaja
Artturi Ahvenus
vammaisaktiivi
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






