Elokuvamusiikki on taidetta itsessään
Elokuvien musiikki tehostaa ja rakentaa elokuvan tunnelmaa kuvamateriaalin tukena, mutta sitä kohtaan voi kehittyä myös erityinen, elämää suurempi kiintymyssuhde.
Christopher Nolanin tuoreessa ohjaustyössä Oppenheimerissa (2023) musiikista vastaa ruotsalainen säveltäjä Ludwig Göransson. Kuvassa nimiroolia Oppenheimerissa näyttelevä Cillian Murphy. Kuva: Universal PicturesRakastan elokuvamusiikkia. Teknisesti se määritellään kuvamateriaalia tehostavaksi elementiksi.
Säveltäjä Hans Zimmer vastasi useissa ohjaaja Christopher Nolanin elokuvissa henkeäsalpaavan upeista elokuvasävellyksistä. Tenet (2020) kuitenkin katkaisi ohjaajan ja säveltäjän pitkän yhteistyön, kun Zimmer oli kiinni scifielokuva Dyynin (2021) sävellystyössä.
Tenetin musiikista vastasi lopulta ruotsalainen Ludwig Göransson. Hänen ja Nolanin yhteistyö jatkuu tuoreessa Oppenheimer-elokuvassa ‒ ja olin aivan myyty. Zimmerin sävellyksillä on aina erityinen paikka sydämessäni, mutta Göranssonin sävellystyö Oppenheimerissa mykistää.
Suosittelen kokemaan niin elokuvan kuin sen musiikit elokuvateatterissa. Göranssonin musiikki tekee paljon enemmän kuin määritelmä lupaa. Se muuttaa kuulijansa maailmaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


