Huoltamot suosivat suomalaista lihaa – ABC kirii kärkeen kotimaisuuslupauksella
Heikki Toikko (vas.) ja Pekka Rantanen nauttivat lounasta Forssan ABC:llä tiistaina. Forssan toimipiste on jo vaihtanut lihatuotteensa kotimaisiksi. Muutkin ketjun huoltamoravintolat seuraavat pian perästä. Nautaa ja sikaa myydään ketjun kautta vuosittain noin 700 000 kiloa. Ville-Petteri Määttä Kuva: Viestilehtien arkistoMaaseudun Tulevaisuus selvitti heinäkuussa pikaruokaketjujen ruuan alkuperää. Tuolloin selvisi, ettei avoimuus kuulu kaikkien ketjujen toimintatapoihin: Subway ja Picnic pimittivät tietojaan.
Nyt tarkastelussa on huoltoasemien ruokalautasten sisältö.
MT kysyi lihan, juuston, kalan ja maidon alkuperää seuraavilta ketjuilta: Shell Helmisimpukka, Teboil, ABC, SEO, St1 ja Neste Oil.
Huoltoasemien ravintolaketjut kertoivat auliisti eläinkunnan tuotteiden alkuperästä. Kuitenkin vain Shell Helmisimpukka, Teboil ja ABC pystyivät vastaamaan annettuihin kysymyksiin.
SEO, St1 ja Neste Oil -ketjuista kerrottiin, ettei ravintoloiden tarjontaa ohjailla keskitetysti.
Ruokien kotimaisuusaste siis vaihtelee huoltoasemasta riippuen.
Raaka-aineiden hankintansa keskittäneillä ketjuilla kotimainen liha oli selvä ykkönen. Myös maito oli poikkeuksetta suomalaista.
Kala tuli useimmiten rajan takaa: vain noin joka kymmenes eväkäs oli peräisin Suomen vesistä.
Alhaisin lihan kotimaisuusaste on S-ryhmän omistamalla ABC-ketjulla.
Ketjussa on kuitenkin pantu toimeen täyskäännös: pian kaikki myytävä liha on peräisin suomalaisilta tuottajilta.
Kuningaskuluttaja-ohjelman tekemän selvityksen mukaan vielä viime vuoden huhtikuussa S-ryhmän omistamien ABC-ketjuravintoloiden lihasta valtaosa tuli ulkomailta.
Naudasta reilu viidennes tuotettiin Suomessa. Sianlihasta vain 12 prosenttia tuli suomalaisilta tuottajilta.
Vuosi sitten yhtiö teki strategisen linjauksen kotimaisiin lihatuotteisiin siirtymisestä.
Tällä hetkellä sian ja naudan lihasta jo reilu kolmannes tulee suomalaisilta tuottajilta.
Broileri on täysin kotimaista ja muustakin lihasta kotimaisuuslupaus on annettu: joulukuuhun mennessä ABC:n ravintoloista saa vain suomalaista lihaa.
”Sadan prosentin kotimaisuusaste oli inspiroiva tavoite, ja sillä haluamme myös näyttää esimerkkiä: jos jotakin lähtee tekemään, niin tahdolla sen voi viedä maaliin asti”, linjaa ABC:n kehitysjohtaja Antti Erikivi.
ABC-ketjussa arvioidaan kotimaisen lihan vuotuiseksi menekiksi reilut miljoona kiloa. Tästä 700 000 kiloa on nautaa ja sikaa ja 400 000 kiloa broileria. Tarpeeseen ei voida vastata vain yhden lihatalon voimin.
”Mukana ovat kaikki isot toimijat, volyymit ovat niin isoja.”
Linjaus suomalaisiin tuotteisiin siirtymisestä on ollut yritykselle iso panostus, mutta syy on selvä.
”Asiakkaat arvostavat kotimaista ja olemme iso kotimainen toimija”, Erikivi toteaa.
”Sipilää lainatakseni vuosi sitten mietimme työpisteillämme, mitä voisimme tehdä kotimaisen kysynnän lisäämiseksi. Tämä oli osaltaan vastauksemme myös tähän kysymykseen.”
Tärkein kasvisten hankintapaikkaa määrittävä asia huoltoasemilla oli saatavuus.
Satokaudella moneen salaattipöytään katetaan kotimaista tomaattia, salaattia ja kurkkua, talvella kaukomaiden antimet vievät voiton.
Huoltoasemilla nautittujen aterioiden osuus kaikesta ravintolaruuasta on noin kuusi prosenttia.
Mukaan ei ole laskettu esimerkiksi niiden tiloissa toimivia pikaruokaketjuja.
Tuulikki Viilo
Raaka-
aineiden hankin-
tansa
keskittäneillä
ketjuilla koti-
mainen
liha oli
selvä
ykkönen.
Kala tuli useimmiten rajan
takaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
