Kotimaisen kirjallisuuden myynnissä tapahtui yllättävä käänne
Tietokirjojen myynti laskee sekä painetussa että sähköisessä muodossa.
”Painetun kirjan ostaminen on hyvä tapa tukea kirjailijoiden toimeentuloa”, Kustannusyhdistyksen johtaja Sakari Laiho sanoo tiedotteessa. Kuva: Kari SalonenKotimaisen kirjallisuuden myynti on kasvussa. Tämän vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana kotimaisia kaunokirjoja on myyty painettuna 7,7 miljoonalla eurolla. Se on puoli miljoonaa euroa enemmän kuin viime vuonna samana ajanjaksona.
”Vahva kotimainen kirjavuosi on näkynyt myynnissä kesän ja alkusyksyn aikana, ja paras sesonki on vasta alkamassa. Tänä vuonna on ilmestynyt paljon upeita teoksia, jotka toivottavasti löytävät tiensä suomalaisten hyllyihin ja joululahjapaketteihin”, Kustannusyhdistyksen johtaja Sakari Laiho sanoo tiedotteessa.
Tietokirjojen myynti sen sijaan laskee sekä painettuna että äänikirjapalveluissa. Viime vuoden kolmeen ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna tietokirjojen myynti laski 2,8 miljoonalla eurolla.
Viime vuoteen verrattuna sarjakuvien myynti on ollut laskussa, lasten- ja nuortenkirjallisuus puolestaan hienoisessa nousussa.
Yhteensä painettuja ja sähköisiä kirjoja on myyty tänä vuonna 102,6 miljoonalla eurolla. Kustantajien kokonaismyynti on noin puolitoista prosenttia edellisvuotta korkeampi, koska digikirjastojen eli ammattikäyttöön suunnattujen sähköisten aineistojen myynti on ollut koko vuoden vahvaa.
Suomen kustannusyhdistyksen neljännesvuositilasto kerätään osin suoraan logistiikkataloilta ja osin kustantajilta.
”Vahva kotimainen kirjavuosi on näkynyt myynnissä kesän ja alkusyksyn aikana, ja paras sesonki on vasta alkamassa.” Sakari Laiho
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








