
Melkoinen kiertue: 550 pukua, 11 rekkaa ja 7 vaunullista Kansallisoopperan ja -baletin soittajia, laulajia ja tanssijoita lähtee maakuntiin
Suomen Kansallisooppera ja -baletti kiertää toukokuussa viidessä maakunnassa. Areenakiertueen tuottaja Marjo Tuomi toivoo, että lapset saisivat esityksistä inspiraatiota musiikki- tai tanssiharrastuksen aloittamiseen.
Valtaosa Kansallisoopperan ja -baletin taiteilijoista matkustaa kiertueella VR:n junilla, kuten soolosellisti Samuli Peltonen. Hän suunnittelee lähtevänsä Ouluun jo hieman aiemmin, jotta pääsee vielä hiihtämään. Kuva: Jarkko SirkiäToukokuun alussa tehdään historiaa, kun seitsemän vaunullista Suomen kansallisopperan ja -baletin laulajia, soittajia ja tanssijoita nousee VR:n yöjunaan. Muutamaa päivää ennen taiteilijoiden lähtöä myös 11 rekallista lavasteita, tekniikkaa ja pukuja suuntaavat kohti Pohjois-Suomea.
Luvassa on Oopperan ja Baletin kaikkien aikojen suurin kiertue, jonka aikana käydään viidessä eri maakunnassa. 30-vuotiaassa Oopperatalossa tehdään peruskorjausta ja se on suljettu yleisöltä 1.5.–31.8.
”Pari vuotta sitten alkoi remontin väistötilojen suunnittelu ja aloimme miettiä, missä voisimme sinä aikana järjestää esityksiä. Tuli vahva halu, että tällä kertaa on meidän vuoromme mennä yleisön luokse”, sanoo areenakiertueen tuottaja Marjo Tuomi.
Tuottaja sanoo, että kiertue sopii niin oopperan ja baletin rakastajalle kuin ensikertalaiselle. Taikahuilu-ooppera on osa esitystä, jota harjoiteltiin Helsinki Airport Studioilla Vantaalla perjantaina 28. huhtikuuta. Kuvassa baritoni Markus Nieminen. Kuva: Emma SuominenYksi junaan nousevista taiteilijoista on soolosellisti Samuli Peltonen, joka on kotoisin Seinäjoelta. Hän on mukana Oulun ja Joensuun esityksissä.
”Saatan ehkä lähteä Ouluun jo pari päivää aikaisemmin, jotta pääsen vielä hiihtämään”, Peltonen tuumailee.
Peltosen mielestä on hyvä viedä Kansallisoopperan orkesteria myös maaseudun ihmisten kuultavaksi.
Eniten hän odottaa Tšaikovskin säveltämää Joutsenlammen viulun ja sellon duettoa, joka kuullaan Mustan joutsenen ja prinssin kaksintanssissa pas de deux -osuudessa.
”Se on oikein romanttinen ja mehevä teos. Siinä sielu lepää”, Peltonen toteaa.
Eteläpohjalaistaustainen soolosellisti Samuli Peltonen odottaa eniten Joutsenlammessa kuultavaa sellon ja viulun duettoa. Hän sanoo, että siinä sielu lepää. Kuva: Jarkko SirkiäToinen kiertueella nähtävistä esiintyjistä on Kansallisbaletin 24-vuotias tanssija Aapo Kokkonen. Hän esiintyy baletin numeroissa, esimerkiksi Carmenissa hänellä on solistinen rooli härkänä.
Esityksessä hänen suosikkinsa on Kansallisbaletin satavuotisjuhlateoksen, Sibelius-baletin, viulukonsertto, johon koreografian on tehnyt Jorma Elo.
”Tanssillisesti siinä on tosi soljuvaa kehon liikekieltä. Siinä pääsee haastamaan itseään”, Kokkonen sanoo.
Taiteilijat ovat harjoitelleet kiertuetta varten Ooppera-talolla noin seitsemän tuntia päivässä, mikä on heille tavanomainen työpäivä. Tanssija Aapo Kokkoselle on mieluista päästä viettämään kiertue-elämää ja käymään esimerkiksi Rovaniemellä, jossa hän ei ole aiemmin käynyt. Kuva: Jarno MelaEsiintymispaikat on valittu sen mukaan, missä asuu paljon ihmisiä ja missä Kansallisooppera ja -baletti ei ole pitkään aikaan käynyt. Viimeksi Suomea on kierretty tässä laajuudessa 1940–1960-luvuilla. Baletilla on ollut sen jälkeen kesäkiertueita, jotka ovat olleet valtavan suosittuja, kertoo Tuomi.
”Suuren shown toteutus vaatii maamme suurimmat areenat, joissa on riittävästi tilaa 175 esiintyjälle sekä korkeutta massiiviselle lavalle. Ooppera rakentaakin areenoille ja jäähalliin Suomen historian suurimman sisälavan.”
Tuomi toivoo, että esityksiin tulisi myös lapsia ja nuoria, jotka saisivat kimmokkeen aloitteen musiikki- tai tanssiharrastukseen tai saisivat muuten vain inspiraatiota harrastuksen jatkamiseen.
”Ihan pienimmillekin riittää ihailtavaa, kun lavalla nähdään 550 eri pukua, joista valtaosa on kierrätettyjä.”
Tavoite on Tuomen mukaan tarjota yleisölle oopperan ja baletin parhaimmat helmet. Reilu puolitoistatuntisen esityksen aikana nähdään monipuolinen kattaus oopperaa ja balettia, tiivistymä kirjavia tunteita. Juontajaa ei ole vaan esitykset on sidottu yhteen, ohjelma ikään kuin soljuu eteenpäin.
”Ohjaaja Jere Erkkilän motto on ollut, että enemmän on enemmän. Hän on suunnitellut shown niin, että kaikille on kaikkea”, Tuomi sanoo.
Yllätyksiäkin on luvassa. Ohjaaja pyrkii esimerkiksi osallistamaan yleisöä, Tuomi paljastaa.
”Tämä on hyvä ensimaistiainen oopperaan ja balettiin mutta myös niiden vanhoille ystäville. Musiikista voi tunnistaa varmasti tuttuja biisejä, joita on tv:ssä ja elokuvissakin kuullut.”
”Ihan pienimmillekin riittää ihailtavaa, kun lavalla nähdään 550 eri pukua, joista valtaosa on kierrätettyjä.” Marjo Tuomi
Oopperan ja Baletin areenakiertueen tuotantokulut ovat yli miljoona euroa. Värikäs show on loppuun asti hiottu kokonaisuus. Kuvassa harjoiteltiin Carmen-oopperassa kuultavaa Georges Bizetin kappaletta Les voici, les voici! Voici la quadrille Vantaalla 28.4. Kuva: Emma SuominenOopperan ja baletin viestintäpäällikkö Katja Jokinen sanoo, että lippuja on myyty reilu kolmannes eli tilanne näyttää ihan hyvältä. Lipunmyynti on ollut paikkakunnittain tasaista.
”Turussa, jossa on kiertueen viimeiset esitykset, on eniten lippuja jäljellä, koska areena on siellä kiertueen suurin ja luvassa on kaksi esitystä ihan toukokuun lopulla. Eli vielä mahtuu oikein mainiosti mukaan”, Jokinen sanoo.
Maakuntakiertue on Kansallisoopperalta ja -baletilta historiallinen ponnistus sekä tuotannon että talouden kannalta.
”Tuotantokulut ovat yli miljoona euroa. Kun päälle lasketaan muun muassa henkilöstön matkustus- ja majoituskulut, budjetti nousee jo kahteen miljoonaan euroon. Opetus- ja kulttuuriministeriöltä olemme saaneet 800 000 euron avustuksen, loput menoista katetaan lipputuloista”, Tuomi sanoo.
Oopperan ja Baletin areenakiertue 2023
Pohjoismaiden suurin koskaan toteutettu Oopperan ja baletin yhteiskiertue.
Yhteensä kahdeksan esitystä 6.5. Oulussa, 10.5. Rovaniemellä, 13.5. Joensuussa, 17.5. Helsingissä ja 24.5 -25.5. Turussa.
Sisältää esityksiä tunnetuimmista oopperoista ja baleteista, muun muassa Taikahuilu, Carmina Burana, Carmen, Joutsenlampi ja Prinsessa Ruusunen.
Ohjaus Jere Erkkilä.
Kapellimestarina Nick Davies.
Kesto 1h 40 min, ei väliaikaa.
Ikäsuositus yli 7-vuotiaille. Show sisältää liikkuvia valoja ja kovia ääniä.
Lisätietoja Oopperan ja baletin nettisivuilta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








