Yksi kumipyörillä kulkeva laite yhdistää kaikenikäisiä musiikinkuuntelijoita
Musiikkia kuunnellaan eniten auton radiosta.Musiikki yhdistää, mutta myös erottaa sukupolvia. Ikäryhmien tottumukset näkyvät selvimmin tavoissa kuunnella musiikkia.
Asia selviää Musiikinkuuntelu Suomessa 2024 -tutkimuksesta, jonka ovat teettäneet Musiikintuottajat ja Teosto.
Lokakuussa julkaistu raportti kartoittaa 13–75-vuotiaiden suomalaisten musiikinkuuntelutottumuksia ja kuvaa myös pitemmän aikavälin muutoksia musiikin kulutuksessa.
Tärkeää roolia näyttelee tässäkin tapauksessa teknologia. Suomalaisten arjessa radio ja Spotify ovat ylivoimaiset musiikin pääkuuntelutavat.
Spotifyssä lähes joka toinen kuuntelee musiikkia itse rakentamiensa soittolistojen kautta.
Kanavia kuitenkin riittää. Alle 25-vuotiaiden luureissa soivat Tiktokin hitit. Nelikymppiset jammailevat Youtubessa, ja yli 50-vuotiailla erillinen radiolaite on pitänyt edelleen pintansa.
Kaikissa ikäryhmissä suosituin väline nauttia musiikista on hieman yllättäen perinteinen auton radiosoitin.
Superfaneiksi laskettavia musiikkidiggareita on Suomessa noin 50 000.
Mitään kovin järisyttävää ja ennenkuulumatonta ei raportissa kuitenkaan ilmennyt.
Eri musiikkilähteiden käyttö on pysynyt lähes samoissa luvuissa viime vuodet.
”Elämme hitaan rauhallisen muutoksen aikaa, jossa nuorempien ikäluokkien jo täysin omaksumat tottumukset leviävät kohti iäkkäimpiä”, johtava tutkija Kari Tervonen toteaa.
Hän uskoo teknologisten läpimurtojen heijastuvan tulevaisuudessa vielä nykyistäkin selkeämmin musiikin kulutus- ja kuuntelutottumuksiin.
Tekniikkaa mielenkiintoisempaa on se, miten suomalaiset musiikillisia sankareitaan fanittavat.
Tutkimus nostaa esiin superfani-ilmiön, joka on noussut puheenaiheeksi kansainvälisessä musiikissa. Superfaneiksi laskettavia musiikkidiggareita on Suomessa noin 50 000.
Tervosen mukaan superfanit osoittavat poikkeuksellisen suurta omistautumista ja intohimoa artistia tai bändiä kohtaan. He matkustavat pitkiäkin matkoja nähdäkseen suosikkiartistinsa esiintyvän ja osallistuvat aktiivisesti somen faniyhteisöihin.
Tyypillinen superfani on 20-vuotias turkulaisnainen, joka fanittaa Käärijää. Hän hankkii erikoisliput keikoille ja kuuluu maksulliseen fanikerhoon.
Superfani voi olla myös Rammsteinia kuunteleva 25-vuotias hämäläismies, jolle maistuu raskas musiikki laajemminkin, myös kotimaisena.
18-vuotias eteläpohjalainen nainen on taas mieltynyt Kuumaa-yhtyeeseen, jonka fanituotteita hän kerää ja seuraa heitä somessa.
Varttuneempaa väestöä edustaa 65-vuotias vantaalaismies, joka diggaa Popedaa. Hän käy keikoilla, ostaa levyjä ja fanituotteita. Digituotteet Popeda-fani jättää sen sijaan väliin.
Kesällä 2024 yli puoli miljoonaa suomalaista jätti festivaalit väliin korkeiden lipunhintojen takia.
Taloudellisesti kovat ajat koskettavat myös musiikin ystäviä.
Kesällä 2024 yli puoli miljoonaa suomalaista jätti festivaalit ja noin 300 000 yksittäiset keikat väliin korkeiden lipunhintojen takia.
Vaikka konserteissa käynti on elpynyt koronavuosista, iäkkäimmissä on yhä myös niitä, jotka ovat vähentäneet vierailuita tapahtumissa koronan jälkeen.
Kirjoittaja työskentelee Osuustoiminta-lehden toimituspäällikkönä.Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








