
Romeo ja Julia pohtivat, onko se leivonen vai satakieli – Video: Pääskysten nälkäiset poikaset mekastavat Savonlinnan oopperajuhlilla
Yhdysvaltalainen Lisette Oropesa sai Julian roolissa oopperajuhlien katsomon suorastaan mylvimään. Pääskyset eivät olleet moksiskaan.
Malmön oopperan tuotantoa olevan Romeon ja Julian moderni lavastus oli Emma Ryottin käsialaa. Kuva: Stina HaasoSavonlinnan Oopperajuhlien tämänvuotinen herkku Romeo ja Julia -ooppera on saanut persoonallisen mausteen Olavinlinnan kesäasukkaiden häiriköinnistä. Kun oopperan päätähdet tenori Amitai Pati ja sopraano Lisette Oropesa pohdiskelivat aamunkoiton hetkellä kuuluuko jo leivon ääntä vai onko se vain rakkauden satakieli, yleisö kuuli vain nälkäisten pääskystenpoikasten mekastusta.
Pääskyset eivät ole oopperasta moksiskaan. Ahkerat emot ruokkivat jälkikasvuaan sinnikkäästi olisi sitten paikalla yleisöä tai ei. Keskiviikkoillan Romeo ja Julia -esityksen aikana pääskyset lentelivät ja nahistelivat häiriintymättä.
Väliajalla muutama parven alla istumassa ollut oopperavieras joutui siistimään olkapäiltään yllätyksiä. A-katsomon alla sijaitsevan baarin asiakkaat eivät häiriintyneet katsomon alla viihtyneistä kymmenistä linnuista.
Linnut ovat tuttu näky Olavinlinnassa jo vuosikymmenten ajalta. Oopperavieraat arvelivat, että pääskyset ovat ottaneet paikan herruuden haltuunsa korona-ajan rauhallisten kesien myötä.
Pääskystenpoikaset odottelivat A-katsomin alla sijaitsevan baarialueen orsilla ja intoutuivat metelöimään joka kerta, kun joku emolinnuista lähestyi ruoan kanssa.Savonlinnan oopperajuhlien tämän vuoden ykkösvetonaula Charles Gounod’n versio Romeon ja Julian tarinasta on sovitettu tällä kertaa New Yorkiin, missä kaksi vihollissukua taistelevat keskenään siirtolaismaailmassa. Montaguen ja Capuletin perheiden kahden nuoren rakkaustarina upposi Savonlinnan yleisöön kuin kuuma veitsi voihin.
Julian roolin laulaneen amerikkalaisen sopraano Lisette Oropesan taiturimainen veto oli nautinnollista seurata. Virheetön suoritus maaten, polvillaan ja milloin missäkin asennoissa Romeon käsivarsilla ei jättänyt kuulijaa kylmäksi. Oopperahan ei ole vain laulua, vaan myös vaativa näyttelijäntyö suoritus. Vaikka laulaja tosielämässä lähentelee jo neljääkymppiä, teini-ikäisen Julian rooliin hän löysi tarvittavaa herkkyyttä ja kainoutta.
Odotukset Romeon roolissa laulaneen tenori Amitai Patin suorituksesta olivat myös korkealla, mutta keskiviikkoiltana hänen roolistaan puuttui viimeinen terä. Tusinasuorituksesta ei kuitenkaan ollut kyse, ehkä Lisette Ortopesan rinnalla on kenenkään vaikea loistaa kirkkaammin.
Gertruden roolissa laulanut mezzosopraano Irina Nuutinen sen sijaan taipui komeasti kirkkaaseen ja virheettömään suoritukseen. Se oli erinomainen näyttö suomalaiselta laualajalta kansainvälisessä joukossa.
Orkesterinjohtaja Yves Abelin työskentelyä oli ilo seurata. Hikikarpalot valuen Abel piti tapahtumat otteessaan. Orkesteri toimi vapautuneesti, ja yhteys lavan sekä orkesterikuopan välillä toimi saumattomasti.
Jälkikäteen mietittynä erityisen huomion ansaitsee oopperan kuoro, josta löytyy henkeäsalpaavaa voimaa. Etenkin kreivin surman kohtauksessa kuoron laulu sai kylmät väreet katsomoon aikaiseksi.
Romeo ja Julia nähdään oopperajuhlilla vielä kaksi kertaa 14. ja 17.7. kello 19.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




