
Video: Jäätie Keiteleen yli lyhentää kauppamatkaa 15 kilometriä – ”Jään paksuutta ja kantavuutta tarkkaillaan”
Tänä vuonna Kymönkosken jäätie avattiin liikenteelle tammikuun alussa.Viitasaari
Puutavara-auton kuljettaja Jussi Nurmiranta huolehtii Kymönkosken jäätien kunnosta yhdessä isänsä ja veljensä kanssa. Kuva: Petteri KivimäkiJärvi-Suomessa jäätiet ovat harvinaisia, mutta Keiteleen yli kurottava Kymonkosken jäätie on palvellut paikallisia jo 1960-luvulta.
”Sieltä 60-luvulta lähtien on tehty jääteitä Viitasaaren itäisistä osista järven yli keskustaan. Ennen Keiteleen yli kulki kolmekin eri jäätietä, mutta enää vuosiin ei ole ollut kuin tämä yksi”, eläkkeellä oleva entinen puutavara-auton kuljettaja Jukka Nurmiranta muistelee.
Nurmiranta asuu Kymönkoskella, joka sijaitsee Viitasaaren keskustaajamasta katsoen Keitele-järven vastarannalla.
Kymönkosken jäätien hoito on ollut vuodesta 2016 lähtien Jukka Nurmirannan sekä hänen kahden poikansa Jonin ja Jussin kontolla.
”Vastuu jäätien rakentamisesta ja ylläpidosta on kulkenut aina naapurilta toiselle. Muutama vuosi tätä hommaa on jo ehditty tehdä”, Nurmiranta kertoo.
Jäätie lyhentää matkaa Kymönkoskelta Viitasaaren keskustaan merkittävästi.
”Maanteitä pitkin matkaa kertyy 15 kilometriä, mutta jäätien pituus on vain kolme kilometriä. Matka lyhentyy siis talvisin huomattavasti”, Nurmiranta sanoo.
Kymönkosken kylän lisäksi jäätie palvelee myös muita Viitasaaren itäisen laidan kyliä asukkaineen.
”Suovanlahtea ja Haaralaa. Ja ihmisiä kulkee tästä naapurikunnistakin, Keiteleeltä ja Vesannolta saakka.”
”Maanteitä pitkin matkaa kertyy 15 kilometriä, mutta jäätien pituus on vain kolme kilometriä.” Jukka Nurmiranta
Talvista Keitelettä halkova leveä autobaana on vaikuttava näky.
Pakkasta on viisitoista astetta ja aurinko paistaa taivaan täydeltä. Autoja lipuu jäätä pitkin molempiin suuntiin tasaisena virtana.
”Tarkkaa laskelmaa liikennemääristä ei ole tehty vuosiin, mutta muutama vuosi sitten tässä on laskettu kulkeneen viisisataakin henkilöautoa päivässä”, Nurmiranta mainitsee.
Tänä vuonna Kymönkosken jäätie avattiin liikenteelle tammikuun alussa.
”Tarkalleen ottaen 10. päivä aukaistiin. Jäällä täytyy olla vähintään kahden tuhannen kilon kantavuus, joka vastaa noin 20 sentin jääkerrosta”, jäätietä huoltava puutavara-auton kuljettaja Jussi Nurmiranta kertoo.
”Jään paksuutta ja kantavuutta tarkkaillaan ja mitataan kairaamalla reikä jäähän. Sitten reikään upotetaan keppi, jonka avulla jään paksuuden kehittymistä seurataan.”
Kymönkoskella asuvat Pekka Vauhkonen (kuvassa vasemmalla) ja Jukka Nurmiranta vaihtoivat kuulumisia jäätiellä tammikuussa. Nurmiranta muistelee, että yhtenä talvena jäätie jäi kokonaan tekemättä. ”Oli turhan lauhaa, tuli paljon lunta ja vesi nousi jäälle.” Kuva: Petteri KivimäkiKymönkosken jäätie avataan yleensä joulukuun loppupuolella tai tammikuun alussa.
”Järven jäätymisnopeuteen vaikuttaa moni asia. Pakkasten lisäksi lumipeitteen määrä on ratkaisevaa. Viime talvena lumipeite jään päällä oli vähäisempää, jonka takia myös jää vankistui aiemmin. Silloin tie päästiin avaamaan jo joulukuussa”, Jussi Nurmiranta toteaa.
”Jäällä täytyy olla vähintään kahden tuhannen kilon kantavuus, joka vastaa noin 20 sentin jääkerrosta.” Jussi Nurmiranta
Jäätien tekeminen käynnistyy jo alkutalvesta, ohuemman jään oloissa.
”Yleensä vedetään ensin tienlinjausta moottorikelkoilla. Kun jää alkaa kantaa paremmin ja lumi tiivistyä, avataan ajouraa henkilöautoilla”, Jukka Nurmiranta kertoo.
Entä mitä vaatii jäätien ylläpito?
”Se on käytännössä vain lumen auraamista. Ei tarvitse olla kummoinen tuulenvire järvenselällä, että jäätie peittyy. Siksi väylä on pyrittävä puhdistamaan heti lumisateen jälkeen, jotta se pysyy auki.”
Kymönkosken jäätie on avoinna kaikille autoilijoille tyypillisesti maalis–huhtikuun vaihteeseen saakka.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







