Vaajasalon jäätie avattiin vuoden viimeisenä päivänä – Vuosikymmeniä vanhan reitin ylläpitäjät ovat huomanneet talvien muutoksen: "Ajokausi on lyhentynyt molemmista päistä"
Jäätie saatiin auki jo joulukuun puolella pumppaamalla ajouralle vettä. Ratkaisu kuitenkin heikentää tietä keväällä.
Vaajasalon jäätie lyhentää Kuopion itäpuolelta matkaa kaupunkiin reilusti, ja tiellä onkin paljon käyttäjiä. Kuva: Pentti VänskäKuopion Vaajasalon ja Itkonniemen yhdistävä jäätie lyhentää Vaajasalossa asuvien ja Kuopion itäpuolelta kaupunkiin tulevien matkaa kahdellakymmenellä minuutilla, ja ylikin.
Vaajasalon saaren Kuopion keskustan kupeeseen yhdistävä jäätie saatiin tänä talven avattua jo joulukuussa, joskin sen viimeisenä päivänä.
Ajankohta ei ole takavuosiin verrattuna varhainen, mutta viime aikoina tie on saatu harvoin ajokuntoon joulukuun puolella.
"Kyllä tässä ilmastonmuutoksen näkee selvästi. Ajokausi on lyhentynyt molemmista päistä", sanoo tien hoitokunnan puheenjohtaja Risto Hallman.
Ennen tie oli auki monta kuukautta marraskuun lopulta aina toukokuun alkuun. Viime vuosina tien käyttöaika on lyhentynyt.
Kallaveden ylittävälle tielle on kuitenkin kysyntää. Vilkkaimpina päivinä sen ylittää Hallmanin mukaan jopa 3 000 autoa.
"Jäätie säästää aikaa ja teitä sen verran, että yhteiskunta tukee sen aukipitoa. Valtiolta, elyltä ja kaupungilta saadaan käytännössä kaikki jäätien pitoon vaadittavat rahat", Hallman kertoo.
Tie ei hyödytä vain Vaajasalon saaressa asuvia, vaan lyhentää esimerkiksi Vehmersalmelta kaupunkiin tulevien matkaa parikymmentä kilometriä.
Vaajasalon tie ei ole Väyläviraston ylläpitämä "virallinen" jäätie, vaan sitä ylläpitää tiekunta. Tämä tarkoittaa sitä, että se on voitu avata jo jään paksuuden ollessa 30 senttimetriä.
Väyläviraston ylläpitämillä teillä jäänpaksuuden vähimmäismäärä on 40 senttimetriä, ennen kuin ne avataan liikenteelle. Eroa on myös vastuukysymyksissä. Väyläviraston teillä pätevät normaalit liikennevakuutukset, mutta tiekuntien ylläpitämillä jääteillä ajetaan omalla vastuulla.
Suora jäätie saattaa houkuttaa ajajia testaamaan auton kiihtyvyyttä, mutta tielle on asetettu 30 kilometrin nopeusraja. Syynä tähän ovat liikenteen aikaansaamat jäänalaiset aallot.
"Jäällä liikkuva auto aiheuttaa aina aaltoja jään alla. Mitä kovempaa ajetaan, sen terävämpi aallosta tulee ja se voi aiheuttaa jäähän halkeamia", Hallman selittää.
Halkeamat hankaloittavat tien kunnossapitoa ja heikentävät sen kantokykyä.
"Jäätiellä on myös 2 500 kilon painorajoitus. Sitten jos jää paksunee, voidaan painorajoitusta ja nopeusrajoista korottaa."
Jäätiellä ajaessa ajoneuvojen tulee myös pitää vähintään 50 metriä väliä toisiinsa.
Kaupungin ja saaren yhdistävä jäätie on sijainnut samalla paikalla jo pitkään. Hallmanin muistikuvan mukaan virallinen tietoimitus olisi tehty 60-luvulla. Sitä ennen jään ylitti viittatie.
"Niiden ylläpito huutokaupattiin ja talolliset pitivät niitä kunnossa sitten korvausta vastaan", Hallman kertoo.
"Muistaakseni joka kolmannen viitan piti olla aisapuun paksuinen. Jos joltakulta katkesi jäällä reestä aisa, niin siitä sai sitten uuden".
Vuosien varrelle talvia on mahtunut monenlaisia. Joskus 30-luvulla Vaajasalolaiset pääsivät tammikuun viimeisellä viikolla järjestetyille tammimarkkinoille laivalla, mutta takaisinpäin purjehtiminen ei enää onnistunut.
Kerran taas Hallman on pääsyt itsekin autolla vappumarkkinoille ja takaisin jäätietä pitkin.
Tänä vuonna jäätietä jouduttiin vahvistamaan pumppaamalla sen pinnalle vettä, mutta näin ei tehdä kuin pakon edessä. Vedestä jäätynyt teräsjää on jäädytettyä lunta tai sohjoa lujempaa, ja helpommin hoidettavaa.
"Kun vettä pumpataan tielle, tulee pinnasta sohjoisempi, eikä se kestä keväällä niin pitkään", Hallman valistaa.
Lue lisää:
Suomessa on vain kolme virallista jäätietä – jäätie avataan, kun alla on vähintään 40 senttiä jäätä
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
