
Venäjän viennin romahtaminen leikkasi Olvin liikevaihdosta 90 prosenttia, mutta kotimaassa panimo hallitsee olutmarkkinoita
Kahta kertaa ei Patrik Lundellin tarvinnut harkita, kun hänelle tarjottiin Olvin toimitusjohtajan pestiä.
”Konsernin tuotevalikoimassa on lähes 6 000 riviä. Varmasti sieltä löytyy hyviä kärkiä, joita voimme menestyksellä myydä maailmalle”, arvioi toimitusjohtaja Patrik Lundell toiveikkaasti. Kuva: Jarkko SirkiäPanimokonserni Olvin toimitusjohtajana vuoden alusta aloittanut Patrik Lundell, 47, jakaa viikkonsa toistaiseksi Iisalmen, Helsingin ja Lontoon välillä.
Takana on yhdeksän vuotta Lontoossa, ja kaikkiaan 20 vuotta uraa päivittäistavarakaupassa.
Viimeisin työrupeama ennen Olvia sujui kahvilabrändijätti Starbucksissa, jossa Lundell vastasi Euroopan, Afrikan ja Lähi-idän alueilla kahviloiden ulkopuolisista myyntikanavista.
Työpaikan vaihdos Starbucksista Olville ja Iisalmeen oli tervetullut.
”Laskemme jo päiviä, milloin muutto Lontoosta Helsinkiin toteutuu. Kun koulut loppuvat, saamme juhannukseen mennessä koko perheen Suomeen”, Lundell kertoo työ- ja viikonloppujärjestelyistään.
”Olvi tuntui täydelliseltä osumalta!”
Kahta kertaa ei Lundellin sanojensa mukaan pitänyt harkita, kun hänelle tarjottiin Olvin toimitusjohtajan pestiä.
”Olvi tuntui täydelliseltä osumalta! Iso, suomalaisomistuksessa oleva panimo, jolla on toimintaa yli 60 maassa. Olin miettinyt, että olisi hienoa, jos pääsisi hyödyntämään kansainvälistä oppia suomalaisen elintarviketeollisuuden hyväksi.”
Olvilla toimitusjohtajat ovat jatkaneet tyypillisesti pitkään, ainakin pörssiyhtiön mittapuun mukaan. Edeltäjä, Lasse Aho, johti Olvia 18 vuotta ennen siirtymistään eläkkeelle ja hallitustöihin vuoden vaihteessa.
Ennen Ahoa Olvin toimitusjohtajana työskenteli Markku Rönkkö, vuosissa 20 vuotta.
Lundell aloitti marraskuussa Olvilla Lasse Ahon parin kuukauden perehdytyksessä. Rönkönkin hän kertoo tavanneensa.
Olvin suurin omistaja on Olvi-säätiö runsaan 52 prosentin omistusosuudella. 145-vuotias yhtiö raportoi tuloksestan neljännesvuosittain, mutta kvartaaliajattelu on muuten kaukana iisalmelaisen panimokonsernin periaatteeista.
Lundell tuntee juomaliiketoiminnan. Elintarviketeollisuudessa ja päivittäistavarakaupan tuotteiden kanssa hän on työskennellyt yhteensä kaksi vuosikymmentä. Lontoossa perhe asui nyt toista kertaa.
”Chiswick Bridgen lähellä, Richmondissa.”
Soutua Thamesilla Putney Town Rowing Clubissa harrastanut Lundell on Suomeen muutettuaan saanut toistaiseksi tyytyä kuntosalin soutulaitteeseen.
Kahdeksikossa vakiopaikka oli kovaa kuntoa vaativassa tahtiairossa, perämiehen edessä:
”Stroken (keulasta katsoen oikealla) puolella, tahdin antajana”, Lundell kertoo harrastuksestaan.
Ura toimialalla alkoi energiajuoma Red Bullin markkinoinnista Hartwallilla.
Hartwall vaihtui globaalin PepsiCoon vastaamaan kansainvälisistä asiakkuuksista.
Ennen Starbucksia Lundell palasi Suomeen vuonna 2012 Unileverille, jossa hän yhdisti yrityskaupalla tulleen Ingmanin jäätelöliiketoimintaa Unileveriiin. Jättis-tuutit ja Magnum-puikot saivat toisensa.
Meijerinsä Ingman oli myynyt yritysjärjestelyissä Arlalle.
Patrik Lundell
Ikä 47 vuotta, kauppatieteiden maisteri.
Asuu Iisalmessa, Helsingissä ja Lontoossa, kunnes vaimo, 13- ja 17-vuotiaat tytär ja poika muuttavat kesällä Suomeen.
Työskennellyt Olvi-konsernin toimitusjohtajana 1.1. 2023 lähtien.
Harrastaa liikuntaa: laskettelu, murtomaahiihto, soutu, uinti, veneily.
Mökkeilijä: Kesämökki Vuohijärvellä Kouvolassa.
Ura: Starbucks, Pepsi, Unilever, Hartwall.
Tapaamme Olvin myynti- ja markkinointikonttorilla Helsingin Hämeentiellä. Asunto Iisalmen keskustassa on käytössä vuoroviikoin.
Iisalmen panimo sijaitsee luonnonkauniin Porojärven rannalla. Puhdas vesi on panimolle tärkeää raaka-ainetta. Samoin on kotimainen mallasohra.
Suomessa Olvi käyttää mallasohraa noin 22 000 tonnia vuodessa. Viime vuoden kotimainen sato oli hyvä, ja sitä käytetään oluen panoon kuluvana vuonna. Mallasohran Olvi ostaa Viking Maltilta.
Humalalajikkeet tulevat pääosin Euroopasta. Suomessa Olvi on mukana tutkimushankkeessa, jossa kehitetään humalaa, joka kestää sääolosuhteet ja soveltuu oluen valmistukseen.
”Näen, että suomalaisten elintarvikkeiden vientiä on ylipäänsä mahdollisuuksia lisätä.”
Oluen kokonaiskysyntä on viime vuodet ollut loivassa laskussa Suomessa. Panimojuomia myytiin vuonna 2022 yhteensä 836,7 miljoonaa litraa. Oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti pysyi lähes ennallaan.
Iisalmessa panimo on työskennellyt kuluvan talven ja kevään kolmessa vuorossa. Tuotantokapasiteetti on Lundellin mukaan ollut hyvässä käytössä
Konsernina Olvin viime vuoden myynti litroina oli 956 miljoonaa. Myyntivolyymi kasvoi myös tammi—maaliskuussa ja liikevaihtokin lähes neljänneksellä. Vienti laski vertailukauteen verrattuna Venäjän-viernnin loputtua.
Vaikka Olvilla on vientiä ja toimintaa 60 maassa, Venäjän viennin mukana leikkautui yhtiön viennistä kerralla 90 prosenttia. Venäjän hyökätessä Ukrainaan, Olvi katkaisi maaliskuussa 2022 liiketoimintansa Venäjälle.
Jatkossa Olvi avaa juomabrändeilleen ovia länsimaiden markkinoille.
Vastavuoroisesti konsernin yhteensä lähes 6 000 nimikkeen tunnettuja brändejä todennäköisesti tuodaan enenevästi Olvin tytärpanimoilta ulkomailta Suomeen.
”Näen, että suomalaisten elintarvikkeiden vientiä on ylipäänsä mahdollisuuksia lisätä. Meillä on korkealaatuisia, puhtaita tuotteita ja hyvät raaka-aineet — ja kaikki edellytykset menestyä maailmalla. Olvi-konsernin osalta se kortti on pitkälti vielä pelaamatta”, Lundell arvioi.
Olvi on käynnistänyt yhtiön strategian ”kirkastusprosessin”.
Lundellin mukaan konsernin strategiaa ei tarvitse kirjoittaa uusiksi, mutta yhtiön johdon, hallituksen ja omistajien ja henkilöstönkin kannalta on tärkeää päättää, mihin konsernin resursseja ohjataan.
”Yksi suunta voi olla vienti, toinen on omien brändien kehittäminen”, Patrik Lundell vinkkaa.
Olvin tase on vahva ja yhtiö nettovelaton. Vahva tase antaa mahdollisuuden hakea ja rakentaa korvaavia markkinoita Venäjän ja nyt pattitilanteeseen juuttuneen Valko-Venäjänkin tilalle.
Alkuvuoden noin seitsemän miljoonan euron investoinneista 3,4 miljoonaa euroa kohdistui Suomen ja 3,2 miljoonaa euroa Itämeren alueen tytäryhtiöihin.
Suomessa Olvi investoi keräily- ja varastointikapasiteettiin tulevia sesonkeja varten. Vuoden toinen ja kolmas neljännes ovat juomavalmistajan myynnille vahvimmat.
”Iisalmessa on kasvun varaa, etenkin alkoholittomissa juomissa. Olutkapasiteetti on ollut hyvässä käytössä. Prosessin alkupäässä, keittämöpuolella, tarvitaan jatkossa investointia”, Patrik Lundell kertoo.
Olvin tammi—maaliskuu oli ensimmäinen tuloskausi, josta uusi toimitusjohtaja oli raportointivastuussa.
”Paikallisuus toimii myös kansainvälisesti. Olut on brändi, jota myydään paikallisuudella”, Patrik Lundell tietää kokemuksesta. Kuva: Jarkko SirkiäOlvin brändisalkku on laaja, ja tuomalla uutuuksia sesonki toisensa perään iisalmelaispanimo on oluissa noussut markkinajohtajaksi Suomessa.
Oluet ovat Olville suhteellisesti tärkein tuote, vaikka konsernin tuote- ja brändiportfolioon kuuluu lähes 6 000 riviä tuotteita.
Panimoliiton tilastoinnin perusteella Olvin markkinaosuus Suomessa oli oluiden osalta maaliskuun lopussa kumulatiivisesti vuoden alusta 56 prosenttia.
Sandels ja virolainen A.Le Coq ovat kattavia volyymituotteita Keskon ja S-ryhmän ketjuissa.
Isoista panimoista pioneerina Olvi lanseerasi ensimmäisen IPA-oluensa Suomessa maaliskuussa 2015. Myös HardSelzer -juomat Olvi toi ensimmäisten joukossa Suomeen.
Indian Pale Alen alkuperä sai alkunsa briteiltä ja Intiasta. Englantilaiset halusivat juoda Intiassa alea, ja jotta ale kestäisi laivamatkan alkoholipitoisuutta, humalan määrää nostettiin. Näin syntyi Indian Pale Ale.
Iisalmessa yhtiön markkinointi käänsi IPAn luonnollisesti: Iisalmi Pale Ale.
”Saunan yhteydessä kylmää lageria voittanutta ei ole. Lämpimänä kesäpäivänä meidän Neipa taas muistuttaa Lontoon pubien valikoimasta.”
Pintahiivaoluet Summer Ale, American Pale Ale, Neipa ja muun muassa Daring Daughter ovat saaneet uusia erikoisuuksia rinnalleen tänäkin keväänä. Ale-käymisellä tavallista korkeammissa käymislämpötiloissa, humalalajikkeilla ja erikoishiivoilla on uutuuksiin saatu oluiden makuun hedelmäisyyttä.
Daring Daughter?
Olvin panimomestarina toimii Silja Hylkinen, panimomestari toisessa polvessa. Daring Daughterin nimen esikuva.
Pienpanimot ovat kehittäneet Suomen olutkulttuuria monipuolisemmaksi. Vaalea lager on kuitenkin valtajuomana oluiden puolella. Alkoholittomien oluiden markkinat ovat kasvussa.
Ison panimon käymistankki vetää kerralla 200 000 litraa. Kokeilut pitää tehdä pienempinä maistiaisina. Isommista flopeista ei Lundell kerro kuulleensa. Kuluttajat ovat hyväksyneet uutuudet.
Kuluttajien ostovoiman heikkeneminen, inflaatio ja kustannusten nousu palkankorotuksineen tuntuvat myös Olvilla. Hinnoittelukausia kaupan kanssa on vuodessa kaksi, ja viime vuoden lopun kasvaneita kustannuksia panimo ei kaikkia ennakoinut. Merkittävimpien vähittäiskauppaketjujen hintajakson muutokset ajoittuivat maaliskuun loppuun.
Hinta määrittää myös kuluttajan valintoja:
”Kuluttaja hakee toisaalta edullista, ja toisaalta hän haluaa palkita itseään välillä premiumilla. Olen nähnyt sen eri taloissa: hinnoittelun välimaastoon sijoittuvat tuotteet kärsivät.”
Tilannekin ratkaisee:
”Saunan yhteydessä kylmää lageria voittanutta ei ole. Lämpimänä kesäpäivänä meidän Neipa taas muistuttaa Lontoon pubien valikoimasta”, Patrik Lundell kertoo omista tykkäämisistään.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









