Sanoilla käytetään valtaa väärin – rasistiset puheet, vääristely ja puhe ”valkoisen miehen” etuoikeuksien poistamisesta ovat kaikki tuomittavia tekoja
Kenttäpiispa Pekka Särkiö pohtii kolumnissaan, millainen valta on sanoilla, ja miten ne valjastetaan vallan väärinkäyttöön.
Yhteydestään irrotettu ja repiviin otsikoihin liitetty sana on yhtä vahingollinen kuin pahaa tarkoittava sana, Pekka Särkiö pohtii. Kuvituskuva. Kuva: Joel RosenbergSanoilla luodaan todellisuutta. Tähän liittyy suuri vastuu siitä, että sanojen luoma todellisuus on tasapuolinen ja oikeudenmukainen.
Sanat ovat olleet eleiden jälkeen ihmisen ensimmäisiä viestivälineitä. Sanat ovat välittäneet aiempia kokemuksia ja keksintöjä. Sanojen avulla ihmiset kartuttivat yhteisöjensä henkistä pääomaa ja käytännön selviytymistaitoja.
Samalla sanoihin sisältyi vallankäytön mahdollisuus – myös väärän vallankäytön. Vastustajia voitiin epäinhimillistää ja saatettiin oikeuttaa heihin kohdistuvaa vihaa ja väkivaltaa.
Sanojen valta jyrkentää tälläkin hetkellä vastakkainasettelua eri puolilla Eurooppaa, myös Suomessa. Sanottuja sanoja on vaikea tai mahdoton saada enää kiinni, kun ne on kerran laskettu irti ja ne kiertävät äänekkäinä sosiaalisessa mediassa.
Siksi vihapuhe esimerkiksi maahanmuuttajia kohtaan on tuomittavaa – mutta väärin on myös esimerkiksi puhe ”valkoisen miehen” etuoikeuksien poistamisesta.
Yksi vahingollisen viestinnän muoto on tahallinen paisuttelu ja väärin ymmärtäminen. Se antaa alkuperäisestä viestistä virheellisen tulkinnan, jota voidaan pahantahtoisesti käyttää puhujaa vastaan. Yhteydestään irrotettu ja repiviin otsikoihin liitetty sana on yhtä vahingollinen kuin pahaa tarkoittava sana.
Rasismi on sen kaikissa muodoissa tuomittavaa. Ihmiset ovat tasa-arvoisia ikään, sukupuoleen, ihonväriin, uskontoon ja seksuaaliseen suuntautumiseen katsomatta.
Siksi vihapuhe esimerkiksi maahanmuuttajia kohtaan on tuomittavaa – mutta väärin on myös esimerkiksi puhe ”valkoisen miehen” etuoikeuksien poistamisesta. Kenenkään oikeuksia ei tule poistaa vain johonkin ryhmään kuulumisen vuoksi.
Raamatun Kymmenestä käskystä kahdeksas suojaa ihmisen mainetta: ”Älä todista valheellisesti toista ihmistä vastaan.” Maineen tahraaminen on kuin varastamista tai tappamista. Siksi on ongelmallista, että maineen lokaaminen on osa mediakentän ansaintalogiikkaa.
Sananlaskujen kirjaa on käytetty syntyaikanaan viisauden opetukseen esimerkiksi tuleville virkamiehille. Annan muutaman esimerkin:
”Sävyisä vastaus taltuttaa kiukun, loukkaava sana nostaa vihan. Viisaiden sanat ovat tiedon mauste, tyhmän suu syytää tyhmyyksiä.”
”Harkitseva ihminen saa viisaan maineen, taitava puhe taivuttaa mielet. Viisas sydän antaa suuhun sanat, jotka vievät perille opetuksen.”
”Viisas se, joka sanojaan säästää, järkevä pitää päänsä kylmänä.”
”Kultaomenoita hopeamaljoissa ovat oikeaan aikaan lausutut sanat.”
Vihapuheen aikana kultaomenat ovat mädäntyneet. Yksikin mätä omena korissa pilaa muutkin. Maljojen hopea on tummunut tai peräti ruostunut ja paperi hapertunut, kun sananvapautta on käytetty repimiseen.
Yhteistä elämää ja tulevaisuutta rakentava puhe säilyy kauan, ja sitä kiittävät myös tulevat polvet.
Kirjoittaja on kenttäpiispa evp. ja Kangasniemen vt. kirkkoherra.
Juttua on muokattu 9.8. klo 7.44: kirjoittajan titteli on korjattu ajantasaiseksi.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







