MÖÖ-1 – onko parempaa rekisteritunnusta maitoautolle? Veljekset Saukon uusi auto kiertää Lapin teitä ja vie kuormansa joka toinen päivä halki Suomen Sipooseen
Kuormantyhjennysreissun alku- ja loppupään lämpötilaero voi olla yli 40 astetta.
Ari Saukko esittelee yrityksen uutta Scaniaa. Kuva: Kuvakaappaukset: Facebook, Arla Pohjois-Suomi / Ranuan Meijeri, kuvituskuva: Kimmo Haimi, kuvankäsittely: Aatu JaakkolaNo nyt on hieno maitoauto! Paitsi että Veljekset Saukon iso Scania kiiltää uutuuttaan, sillä on myös vakuuttava rekisteritunnus: MÖÖ-1.
Rovaniemeläisfirman uusi auto lähti keskiviikkona liikenteeseen kohti Kemijärveä, tyhjentämään Ranuan meijerin tuottajien tilatankkeja.
”Rekisterinumeroissa on monesti vain mielikuvitus rajana”, kuljetusyrittäjä Ari Saukko toteaa.
Toki monesti tunnus on jo varattu – esimerkiksi MUU-1 ei ollut käytettävissä.
Veljekset Saukolla on kolme maitoautoa. Arlan ajoja kun tehdään, yhden rekisterinumero on ARL-4.
Uuden auton rekisteritunnukseksi olisi haluttu ELV-1 eläinten hyvinvointimerkinnän mukaan. "Mutta se oli jo jossain vanhassa Cadillacissa”, Saukko kertoo.
Erikoiskyltti maksaa 800 euroa. ”Meillä se meni Scanian liikkeen piikkiin”, Saukko toteaa.
Yrityksellä on kolme maitoautoa. Yksi joutui joulukuussa onnettomuuteen ja meni lunastukseen. MÖÖ on sen korvaaja.
MÖÖ:n maidonkeräilyreitti kulkee Ranua–Rovaniemi–Kemijärvi-alueella. Auton joka toinen vuorokausi kuluu maidonkeruussa. Joka toinen päivä se kuljettaa maidon Arlan Sipoon meijeriin, melkein läpi Suomen, Saukko kertoo.
Ajokilometrejä tulee keruukierroksella noin tuhat. Edestakainen matka Sipooseen on noin 1 600 kilometriä.
Autot liikkuvat lähes ympäri vuorokauden. Saukon mukaan kahdessa vuorokaudessa autolle tulee ”lepoaikaa” vain neljä tuntia.
Yrityksellä on omistajaveljesten lisäksi kymmenkunta kuljettajaa. Yksi on Jyväskylässä.
”Se joka lähtee viemään Sipooseen menevää kuormaa, jää Jyväskylään nukkumaan ja toinen kuljettaja jatkaa siitä.”
Yrityksen autoille tulee kahdessa vuodessa täyteen 900 000 ajokilometriä. Siinä vaiheessa vaihdetaan uuteen.
MÖÖ-1:een mahtuu maitoa enimmillään 54 000 litraa, 20 000 litraa nuppiin ja 34 000 perävaunuun. Yleensä autoa ei oteta keruumatkalla aivan täyteen, Saukko kertoo. ”50 000–52 000 litralla ajetaan.”
Kun maitoa lähdetään viemään Sipooseen, lämpötilaero reitin eri päiden välillä voi olla yli 40 astetta. ”Esimerkiksi 35 astetta pakkasta täällä ja Sipoossa 5 astetta lämmintä.”
Tänä talvena lämpötila on keruureiteillä laskenut välillä alle -40 asteen.
Saukon mukaan pohjoisessa on normaalilla talvikelillä hyvä ajaa. Etelässä on hankalampaa, kun runsas liikenne hidastaa matkantekoa.
Joskus vesisade liukastuttaa tiet niin, että joudutaan käyttämään ketjuja. ”Niiden asentaminen on tottuneelle helppo homma, kymmenen minuuttia menee per puoli eli yhteensä 20 minuuttia.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








