Urea voi yllättää ikävästi pakkasella
AdBlue-urealiuos on tänäkin talvena aiheuttanut ikäviä yllätyksiä joillekin traktoriyrittäjille, sillä urea jäätyy yli kymmenen asteen pakkasella.
Lasse Kemppisen konehuollossa osataan niin uusien kuin vanhojenkin traktoreiden metkut. Uusi, vielä myymättä oleva Case 165 CVX on maahantulohuollossa. Takana oleva Valtra 8550 vaati perusteellisemman avauksen, jotta vaihteisto ja polttoainesäiliö saadaan korjattua. Kuva: Markku PulkkinenHuoltoyrittäjä Lasse Kemppinen Kouvolasta on neuvonut muutamaan otteeseen, kuinka traktori saadaan taas tien päälle, kun pakokaasuja puhdistava urealiuos on jähmettynyt tankkiin.
"Yleensä jäähdytyskierto sulattaa ureatankin nopeasti, mutta jos traktorilla ajetaan, kun urea on jäässä, voi koneeseen tulla vikakoodeja. Joskus koneen kulku lakkaa kokonaan", Kemppinen tietää.
Neljäkymmentä vuotta traktoreiden ja puimureiden tekniikan kanssa paininut Kemppinen kertoo, että anturiviat ovat nousseet tämän vuosituhannen traktoreissa suurimmaksi vikaryhmäksi.
"Mekaanisia ja hydrauliikkavikoja on koko ajan vähemmän. Vanhemmista traktoreista korjaamme edelleen paljon kytkimiä, vaihteistoja ja etuakseleita. Maatalousyrittäjät pitävät traktoreistaan koko ajan parempaa huolta ja huollot tehdään ajallaan", Kemppinen iloitsee.
Vuonna 1992 perustettu Konehuolto L. Kemppinen Ky on vakiinnuttanut asemansa Kouvolan seudulla. Asiakkaita riittää ilman markkinointiakin, vaikka sopimushuollettavat merkit ovat vuosien saatossa hieman vaihdelleet.
"Nyt huollan sopimuksella Caset, New Hollandit ja Massey Fergusonit. Uusimmat Valtrat jäivät muutama vuosi sitten pois. Vanhempia Valtroja huollan edelleen."
Kemppisen huoltoliike sijaitsee saman katon alla Kouvolan SGN Agri Centerin traktorimyynnin ja varaosakeskuksen kanssa. Uudet traktorit käyvät luovutushuollossa Kemppisellä. Monet varaosat saa seinän takaa, mikä nopeuttaa työtä. Huoltoyrittäjä käy edelleen lähes joka päivä myös maatiloilla korjaamassa koneita. Reviiri ulottuu noin 50 kilometrin päähän Kouvolasta.
"Määräaikaishuollot tehdään lähes aina täällä hallilla. Myös isommat viat korjataan täällä. On asiakkaallekin edullisempaa kuljetuttaa rikkoutunut traktori tänne. Silloin huoltokin sujuu nopeammin."
Kemppisen mukaan edelleenkin melko harva uuden traktorin ostaja hankkii koneelleen huoltosopimuksen. Enemmänkin tehdään konerikkovakuutuksia siinä vaiheessa, kun takuuaika kuluu umpeen.
"Huoltosopimus olisi järkevä hankinta. Silloin huollot tulevat ainakin tehtyä ajallaan ja traktorin arvo säilyy."
Kannettavasta tietokoneesta on tullut traktoriasentajan tärkein työkalu. Ohjelmat vaan vaihtuvat harmittavan tiheään ja lisenssimaksut traktorivalmistajille kasvavat vuosi vuodelta.
"Kun olisi tämän kehityksen tiennyt, olisin aikanaan opiskellut enemmän englantia", Kemppinen nauraa.
"Vaikka koneissa alkaa olla kaikki sähköistä, niin me emme virittele sähköohjattuja moottoreita, vaikka joku asiakas sitä välillä haluaisikin."
Päämiehet ja maahantuojat kouluttavat huoltoyrittäjiään vuosittain. Ensi kuussa yksi Kemppisen asentajista lähtee opiskelemaan uuden vaihteiston ominaisuuksia New Hollandin tehtaalle Englantiin.
Huoltoyrittäjän kiireisin sesonki osuus kevääseen ja kesään. Silloin Kemppinen huoltaa myös niittomurskaimia ja muita maataloustyökoneita.
"Tammi- ja helmikuu ovat yleensä hiljaisempaa aikaa, mutta nyt alkuvuosikin on ollut poikkeuksellisen vilkas. Aina kun sataa lunta ja koneet ovat liikkeellä, tulee myös nopeita huoltotarpeita. Joskus työpäivät venyvätkin iltakymmeneen".
Hetken päästä huoltoauton perävalot häipyvätkin taas pihasta. Yrittäjän iltapäivä kuluu Kotkassa etukuormaimen sylinterin ja ohjainvaijerivaurioiden korjauksessa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
