Anora näkee viljan saatavuudessa riskejä – kauppojen 8-prosenttiset viinit vaikuttavat alkoholivalmistajan tulokseen
Pääsiäisen ajoittuminen vaikutti merkittävästi Anoran myynnin laskuun ensimmäisellä vuosineljänneksellä.
Lakimuutos viinien myynnissä on vaikuttanut Anoran liiketoimintoihin. Vaikutuksia tulee lisää, jos viinien myyntiä edelleen vapautetaan. Kuva: Carolina HusuAlkoholivalmistaja Anoran liikevaihto sekä vertailukelpoinen liiketulos laskivat vuoden ensimmäisellä neljänneksellä.
Liikevaihto oli tammi–maaliskuussa 141,4 miljoonaa euroa, kun se vuosi aiemmin oli 146,9 miljoonaa euroa. Laskua oli 3,8 prosenttia.
Vertailukelpoinen liiketulos oli nyt 1,2 miljoonaa euroa. Vuosi sitten 2,0 miljoonaa euroa.
Ensimmäisellä vuosineljänneksellä Anoran myyntimäärät Pohjoismaissa laskivat kokonaisuudessaan 8,4 prosenttia.
Väkevien alkoholijuomien myynti väheni 8,2 prosenttia ja viinien myynti 8,5 prosenttia.
Vuoteen 2024 verrattaessa täytyy huomata, että silloin pääsiäismyynti tapahtui maaliskuussa ja tänä vuonna vasta toisella vuosineljänneksellä huhtikuussa.
Pääsiäismyynnin ajoitus on merkittävin tekijä ensimmäisen vuosineljänneksen myynnin laskussa.
Myynti Suomessa vaikutti merkittävästi koko yhtiön myyntimäärien laskuun.
Alkon volyymit laskivat alkuvuonna 17,6 prosenttia. Viineissä laskua oli 19,2 prosenttia ja väkevissä alkoholeissa 13,7 prosenttia.
Lasku johtuu pääasiassa kesäkuussa 2024 tapahtuneesta muutoksesta alkoholilainsäädännössä, Anora kertoo.
Lakimuutos salli alkoholipitoisuudeltaan enintään 8 prosenttisten käymispohjaisten juomien myynnin päivittäistavarakaupoissa.
Muutoksen jälkeen Alkon viinien myyntimäärät ovat laskeneet kaksi miljoonaa litraa, kun taas päivittäistavarakauppojen viinit toivat markkinoille 1,4 miljoonan litran lisävolyymin.
Suomen viinien vähittäismarkkinat laskivat siten kokonaisuudessaan 5,2 prosenttia.
Tulevaisuuden riskeissä mainitaan viljan saatavuus ja hintojen nousupaine.
Hintojen nousu ja verojen korotukset ovat vähentäneet juomien myyntiä.
”Korkeammista tuotantokustannuksista seurannut hintojen nousu on saanut kuluttajat valitsemaan edullisempia vaihtoehtoja, mikä on puolestaan johtanut myyntimäärien yleiseen laskuun”, osavuosikatsauksessa kerrotaan.
”Raaka-aineiden, työn, energian ja polttoaineen saatavuus- ja kustannusongelmat ovat jo osittain vaikuttaneet toimintaympäristöön.”
”Tulevaisuutta ajatellen keskitymme edelleen juomaliiketoimintamme kannattavuuden parantamiseen aktiivisella valikoiman ja tuloksen hallinnalla sekä jatkuvalla kustannusten hallinnalla”, sanoo toimitusjohtaja Kirsi Puntila.
Hän aloitti toimitusjohtajana maaliskuun alussa.
Yhtiön tulevaisuuden riskeissä osavuosikatsauksessa mainitaan viljan saatavuus ja hintojen nousupaine.
”Merkittävimmät lyhyen aikavälin riskit ja epävarmuustekijät liittyvät yleiseen taloudelliseen kehitykseen, lainsäädännön muutosten vaikutukseen, geo- ja kauppapoliittiseen ympäristöön, arvoketjun häiriöihin, raaka-aineiden hintaan ja saatavuuteen sekä kyberriskeihin.”
Anoran vertailukelpoisen käyttökatteen odotetaan tänä vuonna olevan 70–75 miljoonaa euroa. Viime vuonna se oli 68,9 miljoonaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







