Anora nousi ruokakaupan viinien markkinajohtajaksi – käyttökate parani, liikevaihto laski
Anorassa uskotaan Alkon myynnin laskevan ja odotetaan edelleen kasvavaa viinimarkkinaa päivittäistavarakaupoilta.Anora Groupin liikevaihto laski hieman vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla. Yhtiön puolivuosikatsaus julkaistiin 20.8.2024.
Viime vuoteen verrattuna laskua oli 5,3 prosenttia.
Industrial-segmentin myynnin takkuamisesta johtunutta liikevaihdon laskua paikkasi päivittäistavarakauppojen kesällä alkanut viinien myynti.
Anoran Group vuonna 2024 (2023)
Liikevaihto 324,0 (342,2) miljoonaa euroa, laskua 5,3 prosenttia.
Vertailukelpoinen käyttökate 24,1 (20,9) miljoonaa euroa eli 7,4 (6,1) prosenttia liikevaihdosta, kasvua 15,2 prosenttia.
Käyttökate 22,7 (16,7) miljoonaa euroa eli 7,0 (4,9) prosenttia liikevaihdosta, kasvua 35,9 prosenttia.
Osakekohtainen tulos oli -0,01 (-0,14) euroa.
Anoran 8-prosenttisen viinien lanseeraus sujui toimitusjohtaja Jacek Pastuszkan mukaan hyvin. Anorasta tuli kaupan viinihyllyn markkinajohtaja pian alkoholilain muutoksen jälkeen kesäkuussa.
Yhtiön bruttokateprosentti parani vuoden toisella vuosineljänneksellä 42,3 prosenttiin liikevaihdosta (2023: 38,8) ja bruttokate nousi 5,5 prosenttia yhteensä 74,8 miljoonaan euroon.
Alkon myynnin Pastuszka odottaa ainakin väliaikaisesti laskevan vielä loppuvuodeksi. Myynnin laskun odotetaan näkyvän vastaavana nousuna päivittäistavarakauppojen viinimyynnissä.
Ennuste on riippuvainen alan tuotekehityksestä sekä kuluttajien hyväksynnästä uusille tuotteille.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





