Kesän lopussa viljat olivat Raisiolla vähissä ja syyskuussa ostettiin runsaasti uuden sadon viljaa – yhtiö on onnistunut siirtämään kustannuksia nopeasti myyntihintoihin
”Inflaatio koettelee kuluttajien ostovoimaa ja tulee varmuudella vaikuttamaan kulutustottumuksiin.”Olosuhteiltaan täysin poikkeuksellinen vuosi osoitti Raision kyvyn palauttaa tuloksentekokunto nopeasti, sanoo yhtiön toimitusjohtaja Pekka Kuusniemi keskiviikkoaamuna julkaistussa Raision osavuosikatsauksessa.
”Ennennäkemättömästi kohonneet valmistuskustannukset siirrettiin mahdollisimman nopeasti myyntihintoihin.”
Inflaatio koettelee kuluttajien ostovoimaa ja tulee varmuudella vaikuttamaan kulutustottumuksiin, Kuusniemi sanoo. ”Kotona syöminen tulee lisääntymään ja kuluttajat kiinnittävät yhä enemmän huomiota hintoihin mutta samalla luottavat vahvoihin ja tunnettuihin tuotemerkkeihin.”
Konsernin liikevaihto oli kolmannella neljänneksellä 56,5 (50,8) miljoonaa euroa, kasvua 11,2 prosenttia. Iso osa kasvusta tuli myyntihintojen noususta mutta myös tiettyjen tuoteryhmien menestyksestä.
Vertailukelpoinen liiketulos oli 6,5 (6,7) miljoonaa euroa, ollen 11,4 (13,2) prosenttia liikevaihdosta.
Satokausi on osoittautunut sekä määrältään että laadultaan jopa keskimääräistä paremmaksi ja tällä on erittäin suuri merkitys sekä Raisiolle että laajasti koko suomalaiselle ruokajärjestelmälle, osavuosikatsauksessa sanotaan.
”Edellisen vuoden heikkolaatuinen sato vaikutti vielä heinä- ja elokuussa myllytuotteiden saantoon laskien kannattavuutta huomattavasti tältä osin. Muilta osin olemme onnistuneet vastaamaan kustannustason jyrkkiin nousuihin hyvin ja uuden sadon myötä myös tuottavuuden parantuminen on näköpiirissä”, Kuusniemi sanoo.
”Satokauden vaihtuessa viljaraaka-aineet olivat lopussa ja syyskuussa hankimme runsaasti uuden sadon viljaa.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








