Kauppa on varsin tietoinen tuottajien vaikeasta tilanteesta ‒ on silti toivottavaa, että vaikeinakin aikoina pitäydyttäisiin faktoissa
Ostokäyttäytymisen muutoksen vuoksi markkinatuotot eivät kasva hintojen nousua vastaavasti.Maaseudun Tulevaisuus esitti 28.9. erikoisen laskelman, jonka mukaan kuluttajat olisivat viimeisen vuoden aikana maksaneet nousseina ruoan hintoina elintarvikeketjulle kaksi miljardia euroa lisää rahaa. Tästä summasta kauppa ja elintarviketeollisuus olisivat ottaneet kolme neljännestä ja alkutuotanto saanut kohonneina tuottajahintoina noin neljänneksen.
Tarkoitushakuiselta vaikuttava laskelma ei pidä paikkaansa. Hintojen nousun vaikutusta ei voi laskea esitetyllä tavalla eikä inflaatio ollut koko vuotta elokuisella 12 prosentin tasolla. Syyskuusta 2021 elokuuhun 2022 elintarvikkeiden myynnin arvo päivittäistavarakaupassa kasvoi 330 miljoonaa euroa eli laskelma heitti 1,7 miljardilla eurolla.
Hintojen nousu vaikuttaa kuluttajakäyttäytymiseen. Kun hinnat nousevat ja ostovoima heikkenee, kuluttajat ostavat vähemmän ja edullisempia tuotteita. Markkinatuotot eivät kasva hintojen nousua vastaavasti.
Kauppa on varsin tietoinen tuottajien vaikeasta tilanteesta. On silti toivottavaa, että vaikeinakin aikoina pitäydyttäisiin faktoissa ja vältettäisiin turhaa vastakkainasettelua, jolla ei saavuteta mitään. Toivomme koko elintarvikeketjulta yhteistyötä, jonka avulla päästään kustannuskriisin yli mahdollisimman vähin vaurioin.
Kari Luoto
toimitusjohtaja
Päivittäistavarakauppa ry
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






