
Lihantuottajalla pitää olla sekä valtaa että luottamusta ostajaan
"Vuodet liha-alalla ovat osoittaneet, että kotimaista suosimalla pärjää kyllä", sanoo Savo-Karjalan Lihan toimitusjohtaja.
Lihatuotteista erityisen kovassa huudossa ovat antibioottivapaa kotimainen ylämaankarjanliha, kotimainen rotukarjanliha, luomu-alkuperä ja kyytön lihat, kertoo Savo-Karjalan Lihan toimitusjohtaja Jouko Koistinen. Kuva: Pentti Vänskä
Pohjois-Savo ja lähiseutu huomioiden Savo-Karjalan Liha on alueen ainoa lihanleikkaamo sekä -myyjä. Muut alueen lihanmyyjät ovat tukkuja. "Se on meidän etumme. Toisaalta lihan tukkumyynti on niin kilpailtu toimiala, että kasvupotentiaalia ei juuri ole", sanoo yrityksen tuotantopäällikkö Mika Pääkkönen. Kuva: Pentti VänskäKuopiolainen Savo-Karjalan Liha Oy aloitti toimintansa vuonna 1999. Silloin nykyinen toimitusjohtaja Jouko Koistinen sekä osti että ajoi itse teuraseläimiä.
Yritys ostaa yhä kotimaisia teuraseläimiä, tekee tuottajapalautuksia, rahtityötä teollisuudelle, leikkaa ja pakkaa lihaa sekä myy tuotteitaan kuluttajille ja yritysasiakkaille.
Yrityksen kasvusta huolimatta Koistinen on yhä tiiviisti yhteydessä lihantuottajiin.
"Tuottajalla pitää olla valtaa ja luottamusta ostajan suuntaan", hän sanoo.
Hinta on tietysti tärkeä kriteeri, mikä ratkaisee, kenelle tuottaja teuraseläimet myy. Vuosien varrella muidenkin kriteerien merkitys on kasvanut, huomauttaa Koistinen.
"Meillä on kaksi omaa karja-autoa ja neljä kuljettajaa. Tuottaja arvostaa, kun teuraseläimet lähtevät teuraaksi silloin kun on sovittu."
Eläimiä teurastetaan Jyväskylässä, Orimattilassa Vainion Teurastamolla ja Sastamalassa Liha Hietasella.
Tällä hetkellä yrityksen eläinmäärästä noin puolet ostaa provisiopalkkaiset ostajat ja noin puolet hankitaan tuottajien suorien netti-ilmoitusten perusteella.
Eläimiä hankitaan Oulusta Helsinkiin ja sopivia teuraseläineriä haetaan kauempaakin, mutta päähankinta-alue on kuitenkin Savo-Karjalassa.
Vakituisia asiakkaita on noin 90 prosenttia ja noin 10 prosenttia myy muillekin. "Sopimuksen tehnyt tuottaja saa halutessaan myydä muuallekin, jos meidän hinta ei riitä."
Koistinen haluaa korostaa, että sininen väri on ollut heidän tunnuksessaan merkkinä kotimaisuudesta alusta asti. Yrityksellä on myös joutsenlippu.
"Ulkomaalaista lihaa tarjotaan harva se päivä. Se ei vain ole meidän juttu, mutta kotimaisuus on. Vuosien saatossa on vahvistunut tietoisuus siitä, että pärjäämme myös tällä valinnalla."
Yrityksen naapurissa sijaitsee Heinon Tukku, joka on merkittävä asiakas. "Teemme tukun omalla Aimo-tuotemerkillä suomalaisen porsaan ja naudan lihan eri muodoissa. Lisäksi teemme rahtityönä pienen määrän porsaan ulkofilepihvejä ulkomaisesta tukun toimittamasta raaka-aineesta. Liikevaihdosta tämän rahtityön osuus on vajaa prosentti."
Tuottajapalautukset, tukkumyynti suurkeittiöille, ravintoloille ja ruokakaupoille sekä rahtityö teollisuudelle ovat yrityksen kolme tärkeintä toimialaa.
Pohjois-Savo ja lähiseutu huomioiden Savo-Karjalan Liha on alueen ainoa lihanleikkaamo sekä -myyjä. Muut alueen lihanmyyjät ovat tukkuja.
"Se on meidän etumme. Toisaalta lihan tukkumyynti on niin kilpailtu toimiala, että kasvupotentiaalia ei juuri ole", sanoo yrityksen tuotantopäällikkö Mika Pääkkönen.
Tuottajapalautuksissa ja rahtityössä teollisuudelle on eniten potentiaalia kasvuun. Kasvun esteeksi voi tulevaisuudessa muodostua raaka-aineen riittävyys, pohtii Pääkkönen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

