Brändituotteet siivittivät Arla Foodsin tulosta − taustalla kuluttajien ostovoiman elpyminen
Maitojätti Arla Foods arvioi, että tänä vuonna maitotuotteiden kalleus ja geopoliittiset epävarmuudet vaikuttavat maitotuotteiden kulutuskysyntään.
Arla Foods on osuuskunta ja sillä on yli 8 000 maidontuottajaa Ruotsissa, Tanskassa, Britanniassa, Saksassa, Alankomaissa, Belgiassa ja Luxemburgissa. Kuva: Toni ForssellPohjoiseurooppalaisen Arla Foods -maitojätin kokonaisliikevaihto pysytteli odotetusti viime vuonna lähes ennallaan edellisvuoteen verrattuna ollen 13,8 miljardia euroa. Nettotulos puolestaan oli 401 miljoonaa euroa, kun se vuotta aikaisemmin oli 380 miljoonaa euroa.
Liikevaihtoa nosti merkittävästi brändituotteiden menestyminen, Arla Foods kertoo tiedotteessaan. Strategisten brändien Arla, Lurpak, Puck, Starbucks ja Castello volyymipohjainen liikevaihto kasvoi viime vuonna 3,7 prosenttia. Vuonna 2023 vastaava luku oli -0,7 prosenttia.
Brändit menestyivät, koska kuluttajien ostovoima eri puolilla Eurooppaa alkoi elpyä, konserni toteaa tiedotteessaan.
Maitoa konserni otti vastaan 13,7 miljardia kiloa, vuotta aikaisemmin kilomäärä oli 13,9 miljardia. Investointeja Arla Foods teki viime vuonna yli miljardin euron edestä.
Viime vuonna konserni yhdisti kestävän kehityksen toimensa Farm Ahead -brändin alle. Farm Ahead -teknologia tarjoaa yhtiön mukaan sen maidontuottajille työkaluja mitata ja edistää tilan siirtymää kohti yhä kestävämpää maidontuotantoa. Avainasemassa ovat päästölaskenta ja kannustinjärjestelmä, jossa tuottajat saavat maidosta lisähintaa toteuttamiensa kestävän kehityksen toimien määrän perusteella.
Arla Foods ennakoi geopoliittisen epävarmuuden jatkuvan tänä vuonna. Konserni viittaa tällä muun muassa Ukrainan sekä Lähi-idän tilanteisiin.
”Tällaisessa maailmassa ruoantuotannon ylläpitäminen on ensiarvoisen tärkeää”, sanoo konsernin toimitusjohtaja Peder Tuborgh tiedotteessa.
”Maiden hallitusten on varmistettava, että maassa on kattava strategia ruoan turvaamiseksi. Paikallisen elintarvikejärjestelmän toimivuuden varmistaminen ei liity pelkästään taloudelliseen vakauteen, vaan myös perustavanlaatuiseen velvollisuuteen suojella yhteisöjämme epävarmoina aikoina.”
Ongelmista huolimatta Arla Foods odottaa kuluttajien ostovoiman pysyvän vakaana viime vuonna alentuneen inflaation ja kohonneiden palkkojen seurauksena. Maitotuotteiden korkeampien hintojen ja geopoliittisten epävarmuuksien ennakoidaan kuitenkin vaikuttavan maitotuotteiden kulutuskysyntään.
Konserni arvioi kuluvan vuoden liikevaihdon kohoavan 14,5–15,3 miljardiin euroon. Liiketuloksen ennakoidaan olevan tavoitteen mukaisesti 2,8–3,2 prosenttia liikevaihdosta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



