Arla Foodsin viime vuosi oli kaksijakoinen: alkupuoli vaikea, loppupuolella päästiin kasvu-uralle
Arla Foods odottaa epävakaiden markkinaolosuhteiden jatkuvan vuonna 2024.
Arla Foodsin brändituotteet kävivät taas hyvin kaupaksi viime vuoden jälkimmäisellä puoliskolla. Kuva: Kimmo HaimiArla Foodsin konsernijohtaja Peder Tuborgh luonnehtii viime vuotta yhtiön tulostiedotteessa ”kahden puoliskon vuodeksi”.
”Ensimmäisellä puoliskolla kuluttajat jatkoivat siirtymistään halvempiin tuotteisiin inflaation vuoksi, ja maailmanlaajuinen strateginen brändivolyymimme kasvu laski 6,0 prosentilla.”
”Toivuimme kuitenkin vahvasti vuoden 2023 toisella puoliskolla, ja strateginen brändivolyymivetoinen kasvu kohosi 4,1 prosenttiin.”
Kuluttajille suunnattujen maitotuotteiden kulutuksen lasku hidastui vuoden aikana, kun inflaatio helpotti ja palkat nousivat.
Pohjoiseurooppalaisen Arla-konsernin kokonaisliikevaihto oli 13,7 miljardia euroa, mikä oli lähes samalla tasolla kuin vuoden 2022 liikevaihto.
Liikevaihtoa söivät negatiiviset valuuttavaikutukset, pääasiassa Ruotsin kruunu, Englannin punta ja Yhdysvaltain dollari.
”Olen erittäin ylpeä vakaista tuloksistamme, jotka heijastuvat sekä maidon kilpailukykyisessä tuottajahinnassa että saavutetuissa kestävän kehityksen virstanpylväissä”, Arla Foodsin puheenjohtaja Jan Toft Nørgaard toteaa tulostiedotteessa.
Vuonna 2023 Arla Foods ylsi 380 miljoonan euron nettotulokseen, mikä vastaa 2,8 prosenttia liikevaihdosta. Sijoitustoiminnan kassavirta oli 519 miljoonaa euroa. Vuonna 2022 vastaava luku oli 443 miljoonaa euroa.
Arla Foods panostaa vahvasti kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen. Kahden vuoden aikana, vuosina 2021–2023, Arla Foods ja sen tuottajaomistajat ovat tulostiedotteen mukaan vähentäneet päästöjä lähes miljoona hiilidioksiditonnia.
Arla Foods odottaa epävakaiden markkinaolosuhteiden jatkuvan vuonna 2024. Niiden taustalla on ulkoisia tekijöitä, kuten kuluttajien ostovoiman heikkeneminen, valuuttakurssien kehitys sekä geopoliittiset jännitteet ja epävarmuustekijät. Arla odottaa vuoden 2023 jälkipuoliskolla koetun kasvun jatkuvan vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla ja johtavan 1,0–3,0 prosentin brändivolyymivetoiseen kasvuun, vaikka markkina- ja kasvunäkymät ovat epävarmemmat vuoden jälkipuoliskolla.
Konsernin liikevaihdon vuonna 2024 odotetaan olevan 13,2–13,7 miljardia euroa. Laskuun vaikuttavat ensisijaisesti vuoden 2023 alkupuolen ennätyskorkeisiin lukemiin verrattuna alhaisemmat myyntihinnat ja haitalliset valuuttavaikutukset. Liiketuloksen arvioidaan olevan 2,8–3,2 prosenttia ja velkaantuneisuusasteen alueella 2,4–2,8.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







