
Koneiden käynnistyksen kanssa saa olla edelleen tarkkana, vaikka sää lauhtui – riskinä moottorivaurio
Alkuviikolla lämpötila lauhtui viime viikon tulipalopakkasista jopa yli 20 astetta, paikoin plussan puolelle. Maltti on kuitenkin valttia, kun pakkasessa seisoneita koneita käynnistellään, muistuttaa Suomen Konehuolto Oy:n omistaja Mikko Vanha-Kuitti.
Suomen Konehuolto Oy:n omistaja Mikko Vanha-Kuitti tutkii traktoria, jonka kone täytyy vaihtaa pakkasen aiheuttamien vaurioiden vuoksi. Kuva: Sanne KatainenViime viikon kovat pakkaset työllistävät edelleen konehuoltoja normaalia talvea enemmän. Huittislaisella Suomen Konehuolto Oy:llä korjataan tällä hetkellä muun muassa moottorivauriota, joka johtui koneen käynnistyksestä 30 asteen pakkasessa.
”Öljyt olivat niin jäykkiä ja rauta kylmää, että kone ei vaan kestänyt. Kiertokanki tuli lohkon kyljestä läpi”, kuvailee yrityksen omistaja Mikko Vanha-Kuitti asiakkaan konetta.
Moottorivaurio on ääriesimerkki siitä, mitä kova pakkanen voi pahimmillaan aiheuttaa. Eniten ovat työllistäneet simahtaneet akut, hajonneet starttimoottorit, jäätyneet polttoainesuodattimet, paukahdelleet hydrauliikkaletkut sekä haljenneet öljynlauhduttimet.
”Rauta lämpiää hitaasti. Edelleen koneen käynnistys vaatii kunnon esivalmistelut.” Mikko Vanha-Kuitti
Vanha-Kuitti kehottaa malttiin koneiden kanssa, vaikka ilmat ovat lauhtuneet.
”Rauta lämpiää hitaasti. Edelleen koneen käynnistys vaatii kunnon esivalmistelut. Kannattaa tarkistaa, että mitään ei ole rikki tai jäässä. Kone lohkolämmitykseen tarpeeksi pitkäksi aikaa ja vasta sitten käyntiin. Antaa käydä paikallaan jopa puoli tuntia, kunnes öljyt lämpiävät”, Vanha-Kuitti ohjeistaa.
Koneet kannattaa säilyttää mahdollisuuksien mukaan lämpimissä tiloissa, jolloin kylmäkäynnistykseltä vältytään kokonaan.
Säännöllinen määräaikaishuolto on hänen mukaansa hyvä tapa välttää konerikkoja.
”Huollossa tarkistetaan muun muassa pakkasnesteen kylmänkestävyys”, Vanha-Kuitti toteaa.
Hän kertoo nähneensä sitäkin, että sydäntalvella kone tulee korjaamolle, koska tankkiin on unohtunut kesälaatuinen polttoaine.
Pääsääntöisesti koneista pidetään huolta. Vanha-Kuitti on kuitenkin huomannut, että tiukassa taloustilanteessa huolloista saatetaan joskus nipistää.
Huoltoliikkeissä tehdään talvisin jo aiemmin sovittuja huoltoja. Asentaja Matti-Pekka Ritakalliolla on työn alla Massey-Ferguson. Kuva: Sanne KatainenVaikka pakkaset ovat työllistäneet Suomen Konehuolto Oy:tä tavanomaista enemmän, on koneita saatu tasaiseen tahtiin liikenteeseen.
Akuuttien korjausten lisäksi pajassa tehdään jatkuvasti jo aiemmin sovittuja huoltoja ja korjauksia.
”Koitamme aina varautua hyvin talveen. Sopimusmerkkiemme suodattimia sekä akkuja löytyy aina varastosta”, Vanha-Kuitti kertoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







