Business Finland uusi strategiansa — miten käy ruokaviennin ohjelmille?
Business Finland avasi ruoka‑ ja juomavalmistajayrityksille joulukuussa kaksi toisiaan täydentävää rahoitusohjelmaa kansainvälisen kasvun kiihdyttämiseen.
Suomalaiset elintarvikeyritykset ovat osallistuneet joukolla Berliinin Grune Woche -messutapahtumaan. Kuva: Eija MansikkamäkiMiten innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita tarjoava Business Finland vastaa uudella strategiallaan tuottavuuden haasteeseen? Miten Business Finlandin organisaatiomuutos ja verkoston siirtyminen ulkoministeriöön vaikuttavat Business Finlandin toimintaan?
Mistä ja miten löytää uusia markkinoita esimerkiksi elintarvikkeiden viennille?
”Toimintaympäristömme muuttuu, perustehtävämme säilyy. Suomen on etsittävä ketterästi pelipaikkoja”, kertoi Business Finlandin uusitusta strategiasta BF:n pääjohtaja Lassi Noponen.
Business Finland on valtiollinen tutkimus- ja kehitystoiminnan rahoittaja. BF:ia mitataan sen mukaan, mitä se saa julkisella rahoituksella aikaan. Kansainvälinen kilpailu on kiristynyt, geopoliittiset haasteet ovat kasvaneet ja teollisuuspolitiikan rooli vahvistunut. Suomi on päättänyt panostaa kestävään kasvuun lisäämällä tutkimus- ja kehitysrahoitusta yrityksille merkittävästi tulevina vuosina.
”Oikeasti meillä on pulaa maailmanluokan liikeideoista. Tarvitsemme lisää rohkeutta, osaamista ja houkuttelevan ympäristön kehittää uusia ratkaisuja markkinoille”, Noponen jatkoi.
Business Finlandilla on ensi vuodelle avustusbudjetissaan valtuutus 554 miljoonalle eurolle ja 157 miljoonan euron lainavaltuutus. Varoilla BF pyrkii vivuttamaan tutkimus- ja kehitystoimintaa yksityisellä- ja yritysrahoituksella.
Business Finlandin tapa tukea investointeja, tutkimusta ja kehitystoimintaa on toimia veturiyritysten kautta.
Business Finlandin tapa tukea investointeja, tutkimusta ja kehitystoimintaa on toimia veturiyritysten kautta. 24 veturiyritystä kokoavat kumppanuuksia ja ovat sitoutuneet yli kolmen miljardin euron investointeihin. Toimialoista mukana ovat energia-ala, sähköistyminen, elektroniikka, tietoliikenne ja muun muassa puolustusteollisuus.
Entä elintarviketeollisuus ja hallitusohjelmassa julkilausuttu tavoite kaksinkertaistaa nykyinen vienti neljään miljardiin euroon vuoteen 2031 mennessä? Miten käy ruokaviennin ohjelmille?
Meijerialalla toimiva Valio on yksi veturiyrityksistä. Valion ja yhteistyöverkoston tavoitteena on yhteensä 100 miljoonan euron lisäsatsaus tutkimus- ja kehitystoimintaan viiden vuoden aikana, ja ruokajärjestelmään kytkeytyvän viennin kasvatus yli miljardilla eurolla.
Ruoka‑ ja juomavalmistajayrityksille avautui joulukuussa kaksi toisiaan täydentävää rahoitusmahdollisuutta kansainvälisen kasvun kiihdyttämiseen. Food Exhibition Explorer on avustusta yritysryhmille kansainvälisille business-to-business‑messuille osallistumiseen. Food Market Explorer puolestaan tukee markkinoiden kartoittamista ja potentiaalisten asiakkaiden tai jakelijoiden löytämistä.
”Elintarvikealan yritykset, jotka hakeutuvat uusille markkinoille tai menossa elintarvikealan messuille — nämä tuet myönnetään nyt Business Finlandin kautta. Kaksi hakemusta on jo tullut”, kertoi rahoitusjohtaja Timo Metsä-Tokila.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





