Kotimainen joulukukka on lähituotantoa
Kaksi kolmasosaa koteihin ostetuista joulukukista on kotimaista. Joulukukkien kokonaismyynti yltää 100 miljoonaan euroon.Joulukukat ovat useimmiten suomalaista lähituotantoa, sanoo Kauppapuutarhaliiton toiminnanjohtaja Jyrki Jalkanen .
”Pitkät kuljetusmatkat rasittavat niin kukkia kuin ympäristöä, joten ne tuotetaan lähellä.”
Joulu onkin kotimaisen kukkakaupan kulta-aikaa. ”Silloin meillä on paljon pelissä, koska joulu muodostaa viidesosan kaikesta kaupasta.”
Liitto arvioi, että myydyistä joulukukista kaksi kolmasosaa on suomalaisia. Yhteensä joulukukkia myydään vuosittain sadan miljoonan euron arvosta.
Kuluttajan on helppo ostaa lähikukkia, koska valtaosa suosituimmista joulukukista kasvatetaan Suomessa, Jalkanen sanoo.
Joulun suosikkikasveina pysyvät joulusta toiseen joulutähti, hyasintti ja amaryllis eli ritarinkukka. ”Samat kasvit, eri tyyli.”, Jalkanen sanoo. Jouluruusu, tulilatva ja leikkotulppaani ovat myös joulupöydän lemmikkejä.
Kukka-asetelmien tyylinä on tänä vuonna maalaishenkisyys ja luonnonmateriaalit. Trendivärinä on valkoinen. Joulukukkien asettelu ei vaadi erityistaitoa, ja toimeliaisuus vie eteenpäin pimeään vuodenaikaan, Jalkanen muistuttaa. ”Jouluun kuuluu kolme koota: kinkku, kuusi ja kukka.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

