
Suomalainen luonnonkosmetiikkayritys hyödyntää metsää tuotteissaan ‒ kiinnostus kotimaisiin luonnon raaka-aineisiin on kasvussa
”Olemme monesti tehneet mahdottomasta mahdollista”, yrityksen toinen perustaja Piritta Fors kuvailee.
Piritta Fors ja Jonna Vesterinen valmistelevat Naantatin myymälää valmiiksi joulusesonkia varten. Kuva: Pasi LeinoMetsästä on moneen, myös kosmetiikan raaka-aineeksi. Naantalilainen luonnonkosmetiikkayritys Luonkos hyödyntää tuotteissaan metsäteollisuuden sivuvirtoja ja metsämaasta saatavaa metsämikrobiuutetta.
”Suomalaisessa metsässä on metsämikrobeja, jotka kouluttavat lasten immuunipuolustusta rikkaammaksi ja parhaimmillaan estävät astman ja allergian puhkeamisen. Aikuisella ne lähtevät kuromaan takaisin sitä menetettyä luontoyhteyttä, joka on kaupungistumisen, maaperän kuihtumisen ja ylihygienian takia katkennut”, kertoo Piritta Fors, toinen yrityksen perustajista.
Metsämikrobiuutetta löytyy esimerkiksi Luonkosin öljypuhdistuskakuista, joka on yrityksen ensimmäinen tuote. Metsäteollisuuden sivuvirtana saatavaa koivunkuorijauhetta puolestaan käytetään kuivashampoossa.
”Me olemme se värikäs luonnonkosmetiikkamerkki”, Piritta Fors kuvailee tuotesarjaa. Kuva: Pasi LeinoYritys sai alkunsa omiin tarpeisiin kehitetyistä tuotteista. Meikkaaja-maskeeraajana työskennellyt Jonna Vesterinen herkistyi työssään joillekin kosmetiikan raaka-aineelle ja alkoi kaivata vaihtoehtoisia tuotteita.
Hän opiskeli luonnonvaratuottajaksi. Nykyään Vesterinen vastaa yrityksen tuotekehittelystä.
”Meidän idea on, että kehitän sellaisia tuotteita, joita haluaisin itse käyttää”, Vesterinen sanoo.
Luonkos, kuten monet pienet yritykset, on saanut alkunsa autotallista ‒ tai ehkä pikemminkin saunasta, Vesterinen tuumii.
”Mieheni on tehnyt käyttämämme muotit meidän saunassa. Siellähän ennen vanhaa koettiin kaikki syntymät, kuolemat ja muut”, Vesterinen sanoo.
”Saunasta syntynyt!” Fors täydentää.
Luonkos hyödyntää tuotteissaan Suomen luonnon antimia. Metsämikrobiuutteen ja koivunkuorijauheen ohella tuotteissa on esimerkiksi ohraa, kauraa, nokkosta ja hamppuöljyä.
”Meille on tärkeää, että tuotanto on Suomessa, kaikki mahdolliset raaka-aineet ostetaan Suomesta ja haluamme luoda Suomeen työpaikkoja, mutta myös luoda arvopohjaa kestävään yrittäjyyteen”, Fors sanoo.
Yrityksen neljän toimivuoden aikana naiset ovat huomanneet, että kotimaiselle luonnonkosmetiikalle on selvästi aiempaa enemmän kysyntää. Kuluttajat kaipaavat tuotteiltaan laatua, kotimaisuutta ja ekologisuutta. Kiinnostus raaka-aineiden alkuperään on kasvanut.
”Luonnonkosmetiikan markkinat on yksi nopeimmin kasvavista markkinoista. Voisi ajatella, että 10 vuoden päästä ei puhuta enää luonnonkosmetiikasta vaan kosmetiikasta.”
Yrityksen nelivuotinen tie ei ole ollut helppo. Ensimmäinen vuosi meni harjoitellessa, kaksi seuraavaa pandemiassa. Nyt epävarmuutta aiheuttaa Euroopassa oleva sota.
Kaikista haasteista on kuitenkin selvitty, niin alkutaipaleella kuin myöhemminkin.
”Siinä kohtaa kun ollaan noita pakkauksia suunniteltu, niin meille kerrottiin monelta taholta, että on mahdotonta, että olisi muovittomia pakkauksia ‒ älkää edes yrittäkö. Sinnikkäästi yritettiin ja yritettiin ja lopulta onnistuttiin”, Fors sanoo.
Öljypohjaiset tuotteet tarvitsevat vedenkestävän pakkauksen, joka on tyypillisesti muovia. Kotkamills kuitenkin kuitenkin tarjosi ekoloigisiin kahvikuppeihin tyypillisesti käytettävää kartonkia, johon naiset tarttuivat.
”Ollaan monesti tehty mahdottomasta mahdollista. Meillä oli ensimmäisenä Kotkamillsin pakkausmateriaalia kosmetiikkan valmistajana, ensimmäisenä metsämikrobiuutetta, ensimmäisenä koivunkuorijauhetta… Tosi monessa ollaan oltu etulinjassa hyödyntämässä uusia materiaaleja”, Fors iloitsee.
Jonna Vesterinen ja Piritta Fors ovat luotsanneet yritystään läpi haastavien vuosien. Kuva: Pasi LeinoLuonkosin tuotteita on myynnissä jo monissa kosmetiikkaliikkeissä ympäri Suomen. Sen lisäksi yrityksen oma myymälä Turussa, tehtaanmyymälä Naantalissa ja kesä- ja joulusesonkina auki oleva Naantalin myymälä palvelevat asiakkaita.
”Ollaan opetettu asiakkaat siihen, että jos täällä Naantalin sesonkimyymälässä valo palaa ja on open-kyltti ovessa, niin saa tulla sisään”, Fors sanoo.
Asiakassuhde ylipäätään on hyvä. Markkinoilla ja muissa tapahtumissa asiakkaat tulevat usein antamaan palautetta. Valtaosa markkinoinnistakin tapahtuu itsestään, kun tuotteiden ystävät suosittelevat niitä omille tuttavilleen.
”On valtavan työmäärän vaatinut että olemme siinä missä olemme. Meillä on poikkeukselliset tuotteet ja vedettömyys on tulevaisuuden trendi”, Fors summaa.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat









