Lapin lumipula huolestuttaa moottorikelkkakauppiasta: "Samassa veneessä tässä ollaan matkailun kanssa"
Moottorikelkkakauppaa kannattelee nykyään Lapin talvimatkailu, joka tarvitsee ehdottomasti lunta.
Mikäli matkailuelinkeinolle tulee ongelmia lumipulan takia, se heijastuu uusien kelkkojen myyntiin, kelkkakauppias Juhani Roimaa Muoniosta arvioi. Kuva: Kari LindholmLuovutushuollosta tullut uusi nelitahtinen Ski-Doo 900 ACE hyrisee muoniolaisen pienkoneliikkeen pihalla, jossa lunta on vasta parin sentin vahvuudelta.
”Lumi on kelkkakaupan elinehto. Tänä syksynä lumi satoi meille yli kuukauden myöhässä eli joulukuun ensimmäisellä viikolla. Kelkkailukausi alkaa tavallista myöhemmin”, sanoo moottorikelkkaa luovutettavien kelkkojen rivistöön siirtävä yrittäjä Juhani Roimaa K. A. Kolström Oy:sta.
Roimaa on huolestunut Lapin lumipulasta, jonka vuoksi brittien charterlentoja peruutettiin joulun alla. Musta maa on pitänyt paikoillaan myös safarifirmojen pitkät kelkkarivistöt.
”Samassa veneessä tässä ollaan matkailun kanssa. Mikäli heille tulee ongelmia, ne heijastuvat meillekin.”
Aikainen lumentulo on tärkeää myös käytettyjen kelkkojen myynnille. Lumipulassa vaihdokit jäävät helposti kauppiaalle käsiin.
”Viime talvena oli lunta etelässäkin, ja vaihdokit vietiin sinne viimeistä myöten. Nyt tilanne on toinen.”
Roimaa toteaa, että vaikka lumi sataisi maahan tavallista myöhemmin, ja vaikka kelkkailukausi lyhenisi, Lappi on joka tapauksessa lumivarmaa aluetta, jossa kelkoille on kysyntää.
Muoniossa on Suomen suurin moottorikelkkatiheys, peräti 800 kelkkaa 1 000 asukasta kohti. Lähes jokaisen talon pihalta löytyy käytännössä ainakin yksi ummenajokas.
Suomen suurimpiin kelkkakauppiaisiin lukeutuva Juhani Roimaa toteaa kelkkakaupan muuttuneen todella rajusti viimeisten kymmenen vuoden aikana.
K. A. Kolström myy valtaosan uusista kelkoista Kittilän Leville ja Kolarin Ylläkselle, missä kelkkoja on matkailukäytössä jo tuhansittain. Poronhoito ja metsätalous ovat yhä tärkeä hyötykelkkojen käyttäjäryhmä.
Yli puolet Suomessa myydyistä uusista kelkoista myydään Lappiin. BRP hallitsee noin 3 500 kelkan rekisteröintitilastoa Lynx ja Ski-Doo-merkeillään reilun 70 prosentin markkinaosuudella. Markkinajohtaja on Rovaniemellä valmistettava Lynx.
Kolströmin myymät kelkat ovat lähes pelkästään nelitahtisia. Kaksitahtisten kysyntä on vähentynyt myös käytettynä.
Siinä missä etelässä myydään enimmäkseen tieliikennemönkijöitä, Lapissa moottorikelkka on säilynyt ykkösenä. Kolströmin konemyynnistä kelkkojen osuus on 80 prosenttia, mönkijöiden 20 prosenttia.
”Etelä-Suomessa luvut ovat toisinpäin”, Roimaa vertaa.
46 vuotta kelkkoja myynyt K. A. Kolström Oy on toimittanut asiakkailleen viimeisten neljän vuoden aikana reilut tuhat uutta BRP-konsernin valmistamaa kelkkaa.
”Meillä myynti on silti vähäistä vaikkapa Ruotsiin nähden, jossa kelkkailu on paljon vapaampaa kuin Suomessa. Usein täältä lähdetään kelkkailemaan Ruotsin tuntureille.”
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
