Parikkala pyrkii lisäämäänpuun tuontia Venäjältä
Parikkalan rajanylityspaikka on yksi Suomen hiljaisimmista. Sen kautta tuodaan Venäjältä pääasiassa puuta, ja sitäkin alle satatuhatta kuutiometriä vuodessa.
Nyt Parikkalan kunta pyrkii vauhdittamaan puun tuontia. Kunta rakennuttaa tuontipuulle välivaraston, jonka punkaharjulainen Kuljetus Oy Sääminki vuokraa käyttöönsä 2 200 eurolla kuukaudessa.
Yrityksen toimitusjohtaja Taavetti Tuunanen ei suostu kommentoimaan välivaraston rakentamisen yksityiskohtia tai sitä, mihin tuontipuut lopulta kuljetetaan.
”Tämä vuosi ja ensi vuoden alku asettavat puuvirrat jollekin tasolle”, hän viittaa Venäjän WTO-jäsenyyteen, jonka odotetaan lisäävän puun tuontimääriä.
Ympäristölupahakemuksen perusteella kentällä varastoidaan puuta ja haketta. Alueella käsitellään noin 25 000 kuutiometriä pyöreää puuta ja noin 10 000 kuutiometriä haketta tai kuorta kuukaudessa. Puutavaraa alueella ei ole tarkoitus murskata.
Pieni tuontipuun välivarasto Parikkalan Kolmikannassa on jo olemassa. Venäläiset rekat tuovat puuta siihen ja suomalaiset vievät eteenpäin.
Varastokentän laajennus on siinä mielessä poikkeuksellinen hanke, että vastaavia ei ole rakennettu kuntien rahoituksella tai muutenkaan.
Kun metsäyhtiöt tuovat puuta maanteitse Venäjältä, ne kuljettavat kuorman kerrallaan suoraan tehtaalle. Venäjän puolella, rautateiden varsilla puuterminaaleja sen sijaan on.
Parikkalan rajanylityspaikka on tarkoitus avata henkilöliikenteelle viimeistään vuonna 2017. Toistaiseksi Venäjältä valtioiden rajalle tuleva tie on huonossa kunnossa, eikä Venäjällä ole tehty päätöstä rajanylityspaikan avaamisesta.
Parikkalan kunnanjohtajan Hans Olanderin mukaan logistiikkaterminaalia on kaavailtu Kolmikannan alueelle jo pitkään.
Kunnalle myönnetty äkillisen rakennemuutoksen raha oli viimeinen sysäys puuterminaalin rakentamiselle. Vaikka rahoituksen tarkoitus on luoda uusia työpaikkoja alueelle, Parikkalassa ei ole laskettu, miten monta kuntalaista välivarastointikentän rakentaminen ja käyttö työllistävät.
”Kerrannaisvaikutuksia tulee alueelle. Vaikka terminaalia vuokraava yritys ei ole kirjoilla Parikkalassa, sen työntekijät pääasiassa ovat”, Olander sanoo.
Myöskään kunnanjohtaja ei suostu kommentoimaan, mihin käyttötarkoitukseen Venäjän-puut on tarkoitettu.
”Kunnan investointiohjelmaan kuuluu toisen samankaltaisen varaston rakentaminen ensimmäisen viereen. Sen rakentamiskustannukset pysyvät aisoissa, kun vesihuolto on jo ensimmäisen jäljiltä kunnossa.”
Vaikka rautatie kulkee Parikkalan läpi, puuterminaali rakennetaan muutaman kilometrin päähän radasta. Valtioiden rajalle on matkaa suunnilleen saman verran.
Paikalliset ovat ihmetelleet rakennuspaikkaa. Puun kuljetusmahdollisuudet olisivat paremmat, jos terminaali sijaitsisi rautatien varrella.
Olander huomauttaa, että välivarastointikentälle tulevalle ratayhteydelle on olemassa varaus.
HELI VIRTANEN
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
