Kuormalavat lastulevyksi – ”kierrätysaste nousee merkittävästi”
Koskisen ja Kesko aikovat tehdä pilotista pysyvän käytännön.Koskisen Oyj ja Kesko ovat kokeilleet käytöstä poistuvien kuormalavojen ja muiden puupakkausten kierrätystä lastulevyn raaka-aineeksi.
Puujäte kokeiluun tuli Hyvinkäältä Keskoon kuuluvan talotekniikkatukku Onnisen keskusvarastolta. Koskisen valmistaa lastulevyä tehtaallaan Kärkölän Järvelässä.
Koskisen mukaan kokeilu on läpimurto puupakkausten kierrätyksessä Suomessa. Tähän asti suurin osa puujätteestä on poltettu energiaksi.
Koskisen arvioi voivansa hyödyntää tuotannossa noin rekkalastillisen kierrätysmateriaalia päivässä.
Valmiissa lastulevyssä kierrätetyn materiaalin osuus on muutamia prosentteja. Vaatimuksena oli, että tuotteen laatu ja puhtaus eivät kärsi kierrätysmateriaalin käytöstä. Tämän takaamiseksi pilotin aikana kehitettiin materiaalin puhdistusta.
Tavallisesti Koskisen käyttää lastulevyn raaka-aineena yhtiön sahalta ja vaneritehtaalta kertyvää purua ja haketta.
Yhtiö arvioi voivansa hyödyntää tuotannossa noin rekkalastillisen kierrätysmateriaalia päivässä.
Kierrätettyä puuta sisältävää lastulevyä tulee myyntiin ainakin K-rautoihin. Tavoitteena on muuttaa pilotti säännölliseksi toiminnaksi kesän 2025 aikana. Se on molemmille yhtiöille kannattavaa toimintaa.
”Keskeisenä tavoitteena on kiertotalouden mukaisten liiketoimintamahdollisuuksien kehittäminen ja toiminnasta syntyvän jätteen kierrätysasteen parantaminen”, Keskon rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimialan hankinta- ja vastuullisuusjohtaja Antti Auvinen sanoo tiedotteessa.
”Kyseessä olevan ratkaisun myötä Keskon rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimialan jätteiden kierrätysaste nousee merkittävästi.”
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat








