Suomalaisen eräkulttuurin oli helppo erottua metsästysmessuilla Saksassa – iso osa messuhallin muista yrityksistä markkinoi jahtimatkoja Afrikkaan
Trofeehirviä kannattaa lähteä metsästämään Kanadaan, meillä ei ole tarjolla trofeemetsästystä, vaan vastuullisia ja kestäviä elämyksiä metsästyksen parissa, kertoo Bomba Wildlifen yrittäjä.
Vellu Lipponen on sivutoiminen eräalan yrittäjä, päätoimisuus siintelee tulevaisuuden tavoitteena. Kuva: Lari LievonenJos Euroopan suurimmilla Jagd & Hund -erämessuilla Dortmundissa on valtava messuhalli lähes täynnä Afrikkaan suuntautuvia metsästysmatkoja markkinoivia yrityksiä, nurmeslaisen Bomba Wildlifen on melko helppo erottua.
"Suomalainen eräkulttuuri ja aitous kiinnostivat sekä saivat kyllä huomiota Saksassa", iloitsee Kourun erä- ja luontopalvelun yrittäjä Vellu Lipponen.
Messut järjestettiin helmikuun alussa, ennen messumatkaa lanseerattiin Bomba Wildlife erämatkailubrändi. Brändin tavoitteena on kansainvälisten metsästyksestä ja kalastuksesta kiinnostuneiden asiakkaiden tuominen Pohjois-Karjalaan.
Lipposen yritys keskittyy metsästysmatkailupalveluiden tuottamiseen, Toni Helanderin Pielisen Retki kalastuspalveluiden.
Messuosastolla Pohjois-Karjalan erä- ja luontomatkailua tehtiin tunnetuksi neljän ihmisen voimin Pielisen Karjalan kehittämiskeskuksen tuella. Mukana oli myös jahtivieraana metsäkanalintumetsällä käynyt asiakas, joka kertoi kokemuksistaan.
Tavoitteena ei ole haalia 10 metsästäjää esimerkiksi hirvipassiin, vaan palvella erityisen hyvin ja henkilökohtaisesti muutama asiakas kerrallaan, pohtii Lipponen. Metsällä asiakkaiden kanssa käydään valtion, yksityisten ja metsästysseurojen mailla.
"Jos on trofeehirveä vailla, kannattaa matkustaa Kanadaan. Meillä ei ole trofeemetsästystä tarjolla, emmekä anna saalistakuuta, mutta tarjoamme vastuullisia ja kestäviä elämyksiä metsästyksen parissa. Metsästys ei ole yhtä kuin riistalaukaus, se on paljon muutakin."
Kourun erä- ja luontopalvelu on Lipposelle vielä sivuelinkeino, kasvu on tietysti tavoitteena. Valmiita metsästys- ja kalastuspalvelupaketteja on myynnissä Äksyjen ämmien matkailupalvelujen verkkokaupassa.
"Mutta isolle osalle asiakkaista, etenkin kansainvälisille, palvelukokonaisuudet räätälöidään."
Hinnoittelu ei ole helppoa, varsinkin kun metsästys mielletään yhä vahvasti harrastukseksi, sanoo Lipponen. "Omaa osaamista ei pidä kuitenkaan alihinnoitella, vaan arvostaa."
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
